måndag 6 oktober 2014

Inget vatten i Spanien

Där vi bor i Benalmádena har vi kommunalt vatten. För oss om levt med egen brunn i 15 år känns det lite lyxigt. Men jag vet ju också att bara för att det är kommunalt ska man inte lita på vattnet i alla fall (tänk Östersund för några år sedan...).

Vattnet smakar dock annorlunda här i Benalmádena mot i Elviria där vi hyrde förut. Vet inte om de får vatten från olika håll. Hur som helst, här tycker jag inte att det är gott. Det är en bismak i téet som jag inte kan förlika mig med trots två veckors användning. Dessutom är allt vatten väldigt hårt (vilket vi iofs är vana vid sedan huset på Solbacken).

Ursäkta det dåliga fotot - får skylla på vattenbrist!
Därför bestämde jag mig för att vi ska skaffa ett vattenfilter! Det finns enkla sk Brita-kannor - en sådan ska det bli! Så idag köpte jag en Brita Aluna.

Blev ju lite sur när jag kom hem och skulle prova den och märkte att vi har inget kranvatten! Vad i h-e! Ett samtal till Antonio Sr bekräftar det hela: ingen i hela området har vatten på ett par timmar då kommun stängt av.

Vem har nu glömt att betala räkningen...?

Så då gick vi upp till poolen - där fanns det i alla fall vatten!!!

Nu har vattnet i kranen till slut kommit tillbaka, jag har börjat filtrera vattnet i kannan och det verkar fungera: ingen klorsmak och det andra äckelpäckliga vad det nu är. Men det stora testet kommer imorgon när morgontéet ska avnjutas.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar