måndag 6 oktober 2014

Känn dig som hemma...

Hur många gånger har man inte sagt det eller hört det sägas på olika sätt: känn dig som hemma, ta för dig, gör som du vill...

Men gör du det verkligen det om du är hemma hos någon? Öppnar du kökslådan på jakt efter en sked eller sockerskål hemma hos andra?

Jag gör det! Oftast, bör jag väl tillägga. Och jag förväntar mig att andra ska bete sig likadant hemma hos mig men jag tycker det är tunnsått med det, till och med den närmsta familjen är väldigt försynt medan jag öppnar luckor och drar ut lådor hos dem! Vill/behöver de hjälp kan jag ju inte fråga om minsta lilla utan jag borde kunna hitta själv. Hur svårt kan det vara, liksom?

Är det för att folk är så generellt eller vågar de inte leta efter tallriken i mina skåp för att jag är som jag är? Lite pedantisk och pettimetrig...  Jag vågar ju hos dem... Och nästa fråga, vad gillar jag att vänner letar efter sakerna i mina lådor?

Efter att ha haft våra nyfunna vänner hemma i helgen kan jag helt klart säga att det är helt OK! Och det är helt underbart att ha någon hemma hos sig som letar runt och känner sig som hemma i mitt kök (för det är ju oftast de domänerna det handlar om) så som jag tar mig friheten att göra hos dem. Och kommer med egna förslag även om jag ursprungligen tänkt mig något annat. Helt ok! Jag kan faktiskt tänka om! Jag kan vara demokratisk - ibland... :)

För saken är ju att oftast har vi samma saker i kökslådorna och faktiskt oftast på samma ställe - mer eller mindre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar