måndag 5 januari 2015

Grejen med verb

Allt kan inte handla om Spanien... Det måste ju blandas med helt irrelevanta saker också, det blir roligare så. I alla fall för mig som får sitta här och trycka ned en massa tangenter i den ordning som jag vill ha dem!

Idag ska jag nämligen göra något nytt.

"Ninna-ninna-ninna..."

Många är väl för unga men det där var signaturmelodin till Boktipset!

I julklapp fick jag boken "Grejen med verb" av Sara Lövestam. Mamma hade gått in på bokhandeln och sagt att hon letade efter en bok som hon inte visste vad den hette eller vem som skrivit den men den handlade om verb. Inga problem... Tomten hittade den åt mig!

Jag tycker det är jätteroligt med språk och är en hopplös ordsnok - har inga planer på att ändra mig på den punkten. Jag greppar grunderna i den svenska grammatiken men inser att jag är lååångt ifrån en expert. Ändå så har jag stor behållning av att läsa boken. Den är jättekul! Och det är roligt att läsa när någon så fullkomligt älskar språk och inte räds att leka med det. Jag menar, hur får man ihop grammatik med Stålmannen och sex?

Lånat från Piratförlaget
Man kan läsa boken på olika sätt. Antingen så inser man att "Jag fattar ingenting av preteritum och pluskvamperfekt men nu börjar jag ju faktiskt lära mig när jag läst texten tre gånger". Eller så gör man som jag och fattar lite här och lite där men njuter ändå av resan, av de underhållande texterna och kanske så snappar jag upp lite nytt och lär mig lite i alla fall. Jag kan ju alltid läsa om boken och lära mig mer, lägga till.

Jag hade en jättebra svensklärare i högstadiet. Men tänk att få ha en Sara Lövestam som lärare - oavsett ämne! En som älskar sitt område och som dessutom kan förmedla kunskapen till ointresserade elever. Det är så man önskar alla lärare ska vara och jag antar att det är så alla lärare (egentligen) vill vara.

Hur som helst. Jag har inte läst ut boken ännu (har några sidor kvar) så jag vet inte om det är de oregelbundna verben som vinner i sista kapitlet. Men denna boken rekommenderas om språkintresset redan finns eller om man vill väcka det hos någon!

Inbunden: ISBN 9789164204233
E-bok: ISBN 9789164242266

Jag hoppas hon kommer skriva om de andra ordklasserna också.

4 kommentarer:

  1. Så är det att ens rötter kommer från en utbildad mamma (och bildad) och en pappa som kanske bara uppfyller vissa krav på bildad. Han har ju nyttan av ordsnoksådran när han löser korsord. (med korsordsabstinens efter 10-12 dagar i Spanien, håller pappan på att återfå sinnesförmögenheterna, ca 14 i SvD och 10 i DN). Pappan vet inte om spanjorer (-skor) är mer stöldbenägna än skandinaver. Vi kom dock till vår dotters område, som nyligen varit gated city, men nu bara hade smidesverk för alla fönster. Varje dörr måste låsas upp antingen utifrån eller inifrån. Jag svalde klaustrofobin och läste två noveller av Alice Munro och en av årets nobelpristagare, Modiane. De var bättre förr så nu skall jag fråga grannfrun om jag får låna hennes Munro-noveller.

    SvaraRadera
  2. Hej lille pappa!
    Ja, det där med att dörrarna måste låsas upp med nyckel inifrån gillar jag inte heller...
    Korsordsabstinensen hade du kunnat råda bot på genom att lösa dem på internet, finns en del sidor med dem.
    När jag klarat av den av Lynley-böckerna jag just nu läser så ska jag ta tag i boken av Modiano som ni lämnade kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme men jag tror fortfarande att jag är mer för Monru än Mondiane

      Radera
    2. Just nu vet jag att grannfrun inte har några Monrunoveller.. Hon har lånat av oss och biblioteket. kollade just nu och det finns ytterligare en på bibblan som jag nog läser när jag klarat av en av DNs gratisböcker

      Radera