fredag 9 januari 2015

Om att besöka en ny matbutik

I Spanien finns det flera olika matkedjor och precis som i Sverige har de sina likheter men framförallt olikheter. Det är olikheterna jag gillar.

Sedan vi anlände har jag sett att det finns en kedja som heter Aldi och jag har förstått att det liknar Lidl både som butik och i utbud. Sedan upptäckte jag att det faktiskt finns en bara några minuter hemifrån. Tänk om man skulle ta och inventera den...?

Idag var första dagen sonen var i skolan på denna sidan jul. Vi har ju haft - och har - sjukstuga här under julen. Jag tog ju passet under min familjs vistelse hos oss, mannen min tog vid och sonen på det och mannen min tänkte att det är väl lika bra att ta ett pass till (och där är han nu med hostattacker hela natten och snörvel hela dagen).

Hur som helst. Bröd, socker och lite annat började sina så efter skolan så åkte sonen och jag till Aldi. Jag hade sagt till mannen min innan att jag skulle låta sonen få köpa något (gott) om han hittade något. Lite får man ju gå med på ibland och jag vet att han är inte så oerhört road av att gå i mataffärer. Så lite lockelse och plåster i form av en godisbit...

Och jodå, visst hittade han saker. Han försökte smussla ned lite extra också med lite illmarig blick men plockade snällt tillbaka när jag sa till, han lovade vid kassan att han inte lagt dit något olovligt. Snäll pojke! Det blev lite glass och godis samt allt det där som jag behövde köpa. Jag hittade lite annat som jag inte behövde men ändå köpte. Jäklans affärer att lura på en saker! Man är rätt dum som konsument, trots allt!

Så nu har jag handlat på Aldi och jag är tveksam till om jag kommer att frekventera den butiken. Det skulle vara om de hade någon speciell lockvara. Likheten med Lidl är påtaglig men Lidl har några varor jag inte hittade hos Aldi och som jag heller inte hittar i de vanliga spanska kedjorna (t ex turkisk yoghurt).

När vi kom hem plockade jag upp varorna och visade mannen min vad vi hade köpt, det blev trots allt några kassar. Det nya godiset avsmakades och vinflaskan öppnades.

Mannen min kom en stund senare och berättade vad sonen sagt till honom med stor förundran:
- Jag fattar inte att mamma lät mig köpa allt det här, hon måste ha varit trött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar