måndag 9 februari 2015

En promenad i Benalmádena Pueblo

Jag kom på att jag inte har skrivit något direkt om Benalmádena Pueblo, dvs den ursprungliga lilla byn på berget med utsikt över Medelhavet!

Namnet Benalmádena är av arabiskt ursprung men det ursprungliga namnet och då även dess betydelse är mer oklar, finns flera teorier.

Första gången vi var i staden skulle vi till kommunhuset. Jag råkade titta in på en sidogata och bara häpnade! Hela den gatustensbelagda vägen var kantad med stora blomkrukor, många satt även på väggarna i typisk Medelhavsstil. Vilken blomprakt! Har sedan läst att staden är känd för sina blommor och dofter, särskilt pelargonerna. Så det är verkligen en stad i min smak!

Jag har bara varit i staden utanför turistsäsong och mitt på dagen och då är det en lugn liten stad. Jag tror att det är mer liv och rörelse när alla de små restaurangerna och barerna öppnar men det är fortfarande inte en "håll igång-stad", långt ifrån.

När man snirklat sig igenom gränderna och de små torgen kommer man fram till en platå med en obeskrivlig utsikt över havet. Här ligger även kyrkan Iglesia de Santo Domingo från 1621.

Jag tycker att det är väl värt att spendera några timmar här, strosa runt, fika eller äta middag. Vill man finns det även små stadsträdgårdar att besöka vilket jag ännu inte gjort, bara sett ifrån avstånd. Och gillar man att laga till kött är det värt ett besök hos stadens slaktare!


Fler utflyktsmål i närheten finns här.

2 kommentarer:

  1. "Vad exotiskt det låter" tänkte jag när jag läser om Medelhavet och gränder och blomkrukor... och kom på att jag inte bor särskilt långt därifrån. Måste vara Medelhavet. Det låter mer exotiskt än vårt närmsta hav; Atlanten :-D
    Bra idé med utflyktsmål! Ska bli kul att se vad som hamnar där! Jag har inte varit så mycket i dina trakter. En timmes resväg? Hm... Då ligger Ronda lite för långt bort. Ronda kan jag, det finns så himla fina ställen däromkring.
    Vi har varit coh sett det omtalade El Chorro, det kan jag rekommendera. Jag skrev lite om den resan här: http://casaannika.blogspot.com.es/2013/02/mandeltrad-och-el-chorro-del-2.html
    och här: http://casaannika.blogspot.com.es/2013/02/mandeltraden-och-el-chorro-del-1.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj att du gillar mitt nya lilla projekt! Google säger att du är ca 2 h och 20 min bort. Våra vänner var i Sevilla i julas och frös, vi har sagt att vi väntar in våren innan vi åker och ser hur det ser ut i dina trakter. Samma sak med Ronda, alla verkar frysa där med!

      Ronda är med i planeringen, det ligger på lite drygt en timme, beror väl på hur fort man kör också! :)

      Radera