onsdag 25 mars 2015

En Våffeldag i Spanien

Åh! En röd!
Bilden är lånad från El Corte Inglés
Idag är det då alltså Våffeldagen (egentligen Maria Bebådelsedag, även kallad Vår Fru-dagen men säg Vår Fru-dagen tio gånger fort så har ni svaret på varför det heter Våffeldagen) och vad gör man då om man inte har ett våffeljärn?

Ja, det självklara svaret är förstås att man går och köper ett. Och tro inte att det är en svensk eller amerikansk företeelse, våffeljärnen (la gofrera på spanska) finns lika lätt att få tag på här som i Sverige. Men å andra sidan så känns det inte som det första jag vill fylla ut det mycket begränsade köksutrymmet med, något man använder en eller kanske två gånger om året. Så nä, här köps inte något våffeljärn.

Men jag lovade i alla fall familjen våfflor idag! Och det fick de! Eller ja... i alla fall något gjort på våffelsmet. Det bidde nog mer åt amerikanska pannkakor för jag klickade bara ut smeten och stekte i stekpannan.

Men mumsigt värre med lite vaniljsocker i smeten och på några strödde jag vid stekningen min ökända kardemumma. Sirap, sylt och grädde till...

Det är ju badsäsong snart - jag måste äta upp mig lite!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kanshe kan du prova ett recept om spansk inspiration som laga jag hemma till mina barn.

    Mitt recept är för 10 våfflor med spansk smaksensation
    - 75 g smör
    - 3 ägg
    - 4 dl mjölk
    - 4 dl vetemjöl
    - 2 tsk bakpulver

    Apelsinglasyr
    - 2 dl florsocker
    - 4 tsk apelsinsaft

    Rör ihop florsocker med apelsinsaft. Ringla glasyren över våfflor.

    Också kan kan du laga en "Tortilla francesa" eller fransk omelett [http://soleado.se/varifran-kommer-spanska-bloggs-mat-recepten/].

    Eller kan du laga "una tostada" för frukost.

    Vamos que una gofrera es como una sandwichera, je je.

    Ha en solig dag!

    Pablo - www.SOLEADO.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pablo,

      Jo, man kan nog använda ett våffeljärn till mer. I Sverige hade jag en som man kunde vända plattorna på så det var våffeljärn, bordsgrill och sandwichgrill. Gillade den!

      Nu ska jag läsa lite i din blogg, kul med riktiga spanska recept.

      Radera