lördag 18 juli 2015

Grönt gräs, gröna fingrar...

... och grönt hår!

Ja, det är bara att inse att de ljusaste partierna av håret har börjat anta en grönaktig ton. Suck! Sonen och mannen min lider inte av detta, de har ju brunt hår. De lider heller inte av mitt gröna, de lider inte ens med mig.

Så först och främst, varför har det blivit grönt? Poolen, så klart. Kloret, tänkte jag. Det är ju det man alltid har hört, att man får grönt hår av att bada i pooler med för hög klorhalt. Och jag som sa till Mark "The Pool Guy" att jag ville inte ha grönt hår!
- Yeah-yeah-yeah! svarade han. Det gör han alltid, Yeah x 3!

Bild lånad från www.forwallpaper.com
Så nu var jag beredd på att ta en tott hår och visa honom (Look-look-look!) men Google säger visst annorlunda. Det är inte kloret som är boven utan det är koppar i vattnet som gör att håret blir grönt. Läste också att kloret och värmen kan göra att kopparen fälls ut lättare från kopparrören, dock.

Här är ett enkelt test som visar hur mycket koppar i vattnet det är. Det ska jag prova!

Men jag vill inte se ut som en illamående smurf i håret. Hur får jag bort det? Utan en massa krångel, helst.

Google-google-google...

Ketchupmetoden
Den har jag faktiskt hört talas om. Vissa säger att det funkar, andra säger att det funkar inte alls. Har hört att man kan använda det för att få bort en toning eller färgning i håret också. Hur som helst så smetar man in ketchup i håret och låter det verka en stund, tvätta som vanligt efteråt. Däremot kan vissa (beroende på hårets kvalité mm) få en annan brunare ton i håret av ketchupen. Ajdå.

C-vitaminmetoden
Man kan även köpa en påse askorbinsyra, lösa upp 1 tsk i ca 2 dl vatten, hälla det i håret, låta verka några minuter, schampo, balsam - blont hår igen.
Citronjuice ska också fungera, citroner finns det gott om här. Uttorkande dock, så inpackning efteråt rekommenderas.
Det är något med C-vitaminet (askorbinsyran) som gör susen. Funkar det lika bra med en brustablett med C-vitamin, tro? Gäller väl att inte ta en sort med betakaroten, då blir man kanske morotsfärgad!

Utrensningsmedel
Finns tydligen speciella medel, ett djuprengörande schampo, att köpa för att rensa bort missfärgningar.

Hmmm... Tillbaka till ketchupmetoden. Det finns ju olika märken och sorter av ketchup. Kan det vara så enkelt att för dem som det inte har funkat för har köpt en sort med för låg halt av askorbinsyra/C-vitamin?

OK, så då har vi återfått den önskade kolören (om nu metoderna ovan funkar, det återstår ju att se). Hur bibehåller man det? Jo, visst kan man väl skippa poolbadet men det känns inte som ett alternativ när det är 30+ och poolen är bara någon meter ifrån en.

Vatten före
Jag läste att om man blöter håret med vanligt vatten först så suger hårstrået inte in poolvattnet lika lätt och därmed minskar man risken för grönt hår.

Leave-in
Man kan även spraya håret med sk "leave-in", som en balsam man inte tvättar ur. Jag brukar visserligen spraya det efter jag har tvättat håret för att det ska bli lättare att reda ut. Nu ska det alltså i före. Någon tipsade om att göra eget med 1 dl balsam+5 dl vatten+1 msk hårolja i en sprayflaska och spraya innan badet.

Mer skit i poolen. Hmmmm...

Undrar om man ska prova med bara kokosolja? Känns åtminstone naturligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar