fredag 10 juli 2015

Varmt och kallt vatten

I Sverige var temperaturen på vårt kallvatten ca 15 grader om man lät det rinna en stund, så pass länge att det började pumpas upp nytt färskt vatten från brunnen. Samma temperatur året om, ungefär.

Undrar hur hälsosamt det är att dricka vattnet,
egentligen. Men än ingen magsjuka!
Men som Casa Annica skrev om i Sommarkväll i Sevilla: i Spanien är det inte kallt vatten i kranen så här års. Härom dagen när det var 35-40 grader så skulle jag tappa upp diskvatten och jag behövde inte ens vrida på varmvattenskranen. På skoj hällde jag upp vattnet från kallvattenskranen i en skål och stoppade i en termometer: 35 grader! Vi behöver just nu alltså inte göra av med så mycket butan för att få varmvatten.

Japp, i det här huset så värms vattnet upp av butan. Intressant. Vi har två stora behållare som står så vackert i sitt eget lilla bås på uteplatsen, precis intill köket. Vattnet blir väldigt hett om man låter det rinna ett tag. Det är det där med att låta det rinna ett tag som ställer till det lite, eller som jag misstänker kommer ställa till det.

Det är nämligen så att husets två duschar är belägna så långt ifrån uppvärmningsplatsen som det bara går. Det tar en evinnerlig tid innan duschvattnet blir varmt. Just nu spelar det ingen större roll, kallvattnet är ljummet (även om det inte alltid är så varmt som 35 grader) och luften är varm så en ljumdusch är bara skönt, men sedan i vinter kommer det bli ruggigt. Jag har sagt det till mina herrar här hemma att då får vi nog försöka samordna duschandet, att vi passar på att duscha alla tre efter varandra när vattnet ändå dragits fram i rören.

Har aldrig varit med om det här med gasuppvärmt vatten förut. Gasspis, ja, men då kom det genom rören till de boende i hela huset och jag behövde bara tända med en tändsticka. Usch vad jag inte gillade det! Här behövs det dock ingen tändsticka, det funkar ändå. På något sätt.

Undrar om det finns någon Cucaracha-bil här? Vet att man kan byta butanbehållare på bensinstationerna annars.
Undrar vad det kostar?
Undrar hur länge en behållare räcker?
Och hur i hela friden gör man när man byter den?

Ja, det lär vi väl bli varse...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar