torsdag 3 september 2015

Shoppingen till resväskan

En resväska till Sverige och två tillbaka till Spanien. Och två handbagage. Totalt 60 kg kunde vi ha med oss hem igen. Det var vad jag hade att spela med.

Sonen hade nog helst sett att vi struntade i allt annat och bara tog med hans LEGO från magasineringen. En hel flyttkartong.
Mannen min tyckte vi skulle fylla upp med snus för ett år.
Själv tyckte jag nog att det vore roligare med ättika, té, natriumbensoat, raggmunkar, Ahlgrens Bilar, tunna disktrasor, geléhallon, lingonsylt, kanske något klädesplagg...

Det bidde en blandning av (nästan) allt.

Vi hade dock lite tur! Jag ville till ÖoB och köpa té men kände inte att det var så viktigt att vi behövde åka milomvägar för det. Men vi råkade åka förbi det som ligger i Åkersberga när vi var på väg tillbaka från magasineringsrundan. Och där hittade jag ju det mesta av godiset på listan också. Väl vid kassan så satt det en lapp med deras priser på snus och det såg bra ut (om jag jämför med priset för ett år sedan!) så där tömdes lagret på LD Portion och General Portion. Hon i kassan var oerhört hjälpsam och kunderna bakom oss var trevliga. Inga sura miner trots att det tog tid! Som kunden bakom mig sa: semestern har gjort att man varvat ned.

Men de hade dock inte så många rullar (jo, jag vet att det heter stockar egentligen) som jag nog förväntades komma hem med. På söndagen, dag 4 i Sverige, tog vi därför en sväng till ICA Maxi och köpte fler. Och himlans tur att vi köpt merparten på ÖoB för på ICA Maxi var snuset ca 45 kr dyrare per rulle! Det var mycket pengar jag sparade där! Ja, om man inte tänker på hur mycket man slösade på det då överhuvdtaget alltså. :)

Och sonen fick de senaste numren av datorspelstidningarna Robot och Robot Minecraft. Och årets två LEGO-kataloger hittade vi också!

Det mesta hade inhandlats av det som stod på listan. En sak hittade vi dock inte: kräm på påse, dvs som torrvara. Jag pratade med ett butiksbiträde på ICA Maxi och hon ringde runt lite grann. Det visade sig att det tillverkas inte längre! Inte av Ekströms i alla fall... Så det blir till att göra egen. Problemet är dock det där med redningen, hittar ju inte potatismjöl i Spanien, vetemjöl blir ju blä. Det borde väl funka med Maizena. Får prova. Och frukt finns ju här.

Packningen av resväskorna kändes som att den skulle bli en utmaning.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Har varit med om att grabbens snus tagit slut när vi varit i Spanien. OM man får tag på snus är det svindyrt, dubbla priset i svenskaffärer.

    Lotta

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det stämmer säkert! Och man blir ju alltid glad när man känner att man gjort ett kap. Jag hade blivit riktigt, riktigt sur om det varit åt andra hållet, dvs att jag köpt merparten till det högre priset.

      Radera