torsdag 3 december 2015

Elprissättning

Som de flesta nog vet - eller i alla fall har hört - är priset på el en inte särskilt trevlig historia. Varken Sverige eller Spanien kan skryta med bra priser på den produkten.

I Sverige behöver man verkligen ha el eller annan uppvärmingskälla de mörkare månaderna. Samma sak gäller här på Solkusten där det kan bli riktigt ruggigt månaderna kring jul. Däremot skiner oftast solen mer och värmer så man kan alltid försöka få fatt i de strålar - och därmed värmen - som letar sig in i rummen.

Men hur som helst, el behöver man.

I Sverige klagar alla på att det är så svårt att förstå fakturorna från elbolagen. Samma sak gör man här, man förstår dem inte. Och vad gör man som elbolag då i vissa delar av landet? Jo, man inför en prissättning som gäller per timme! Varje timme på dygnet har alltså olika priser.

Herrejisses!

Detta har nu trätt ikraft hos oss från och med novemeber och man ska kunna gå in på en webbsida och där se var dagens timmar har att erbjuda.

Har jag varit inne och tittat efter det lägsta priset? När ska jag sätta på tvättmaskinen? Och diskmaskinen (om jag hade haft någon!)?

Nej.

Inte en endaste gång. Men å andra sidan är jag inte säker på att jag förstår den där informationen i alla fall. Inte den heller...

Fakturalayouten ser ut ungefär som tidigare, lika (o)begriplig. Men är summan lägre?

Jo. Men det kan ju bero på att vi under hösten haft varken svalkande fläktar eller värmande element på.

Bild lånad från.http://www.laleñaencasa.com
Men jag har börjat snegla mer och mer på den öppna spisen för idag har jag frusit! Jag måste dock tömma på aska från de föregående hyresgästerna (!), skrubba glasrutan ren (jag vill ju se elden så mycket som jag kan!) och dessutom köpa lite ved. Såg att det vid Benalmádena Pueblo finns ett ställe med Venta de leña, dvs Ved till försäljning. Dessutom har vi fått något erbjudande i brevlådan och tittar man på annonser finns det många aktörer som säljer ved från olivträd och ek, många har även hemleverans. Ska nog ta och kolla det lite närmare de närmaste dagarna.

Kanske borde ta en sväng idag, måndag-tisdag är helgdagar här i Spanien. Borde nog handla lite mat osv också, man vet aldrig hur stängt allt är dessa dagar.

Priserna på el då?
Jo. först och främst så betalar man för hur mycket "kraft" man har i ledningen. Till vårt lilla hus har vi potencia på 6,6 kWh. Sedan betalar man för förbrukad kWh, ledningen, skatter och moms (21%) osv precis som i Sverige. Så för de 195 kWh vi förbrukade under november betalade vi knappt 58 €, dvs 0,29 €/kWh. Ungefär dubbelt upp mot de svenska priserna, tror jag.

Det innebär i praktiken att sonen tänder lampan och jag släcker den, han tänder en annan och jag släcker den med. Är man inte i det rummet behöver lampan inte lysa så länge det inte är LED-lampor. Fryser du? Sätt på dig på fötter och du har en varm tröja! Vi har filtar! Och varma tofflor!

Nu ska jag gå och ta ett tag med den där eldstaden!

7 kommentarer:

  1. Inte för jag vet vad du fått det svenska kW priset från men jag fick min svenska elräkning för två månader idag 375kW 988:- dvs. 2,63:-/kW, ganska lika Spanska priset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jämförde med den sista elräkningen vi betalade i Sverige och det var för juli 2014. Vi hade under den månaden gjort av med 1245 kWh och totalt betalade vi 1545,97 kr => 1,2348 kr/kWh.

      Har priset verkligen fördubblats? Eller så jämför vi apelsiner och citroner...

      Radera
    2. Ja, vi jämför apelsiner och citroner.
      Självklart får man ett lägre kW-pris ju mer man förbrukar eftersom dom fasta kostnaderna delas på fler kW.
      Och er förbrukning i Sverige var ju 7-8 gånger högre.
      Ett exempel, fast abonnemangskostnad 441kr/2mån = 441kr/375kW=1,176kr per kW bara i fast kostnad.
      Om man leker med tanken att jag haft en förbrukning på 1245kW så skulle motsvarande kostnad bli 0,354kr/kW.

      Radera
    3. Räknade som hastigast ut vad priset skulle bli om vi under en månad förbrukade 1252 kWh här i Spanien med de priser vi har här i villan. Det skulle då bli brygt 218 € => 1,74€/kWh.

      Radera
    4. Och så ska det så klart stå "drygt 0,174 €/kWh"...

      Radera
  2. Mina Svenska elräkningar har varit mycket låga med tanke på hur mycket skatt de tar ut. Jag antar det kommer bli värre när baspriserna på el vänder upp, Den Spanska elräkningen orkar jag inte jobba mer med, vi skaffade nån sorts "e-abbonnemeng" så vi får nån rabatt och lät nöja oss med det.

    För att shoppa ved i Fuengirola så finns det en försäljare på samma gata som Kamu PetVet och sen finns en större i industriområdet där Viviero Vega ligger, strax efter dem på samma sida om du kommer från stan. Har du inte varit på Vega så testa deras lilla restaurang för en god och rejäl spansk lunch också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vet jag var det ligger. Och Vega har jag så klart besökt, vilket enastående ställe! Däremot så har jag alltid lyckats passa på att vara där när serveringen ännu inte har öppnat...

      Radera