söndag 13 december 2015

En första brasa!

Detta hus som vi hyr, Casa Feliz, har begåvats med en öppen spis. Eller egentligen är den stängd, det är väl mer som en kamin eller kassett. Eller något...

Den där har jag i alla fall under alla varma månader sett fram emot att få elda i. Jag älskar ljudet av en sprakande brasa. Tror inte att det finns så mycket mer som är ro- och trygghetsgivande, det är väl den där urinstinkten.

Men i alla fall. Först och främst behövde den ju städas ur för det var ju något de förra hyresgästerna negligerat att göra. Det gick fort, fick t o m insidan av glaset på luckan skinande rent med hjälp av ett fuktigt ihopkramat tidningspapper (Bra tips, där!). Sedan köpte jag en påse ved, leña, på en bensinstation. Det kommer vi inte att göra igen. 5,90 € för en säck på ca 11,5 kg. Dyyyrt! Men OK, det här var nu i försöksstadiet (vet att det finns bättre priser men då måste man köpa mycket mer). Skulle det ens gå att elda i eländet? Naira, hon som vi hyr av, hade ju sagt att det går utmärkt men...

Så igår tändes den första brasan. Eller den första tändstickan, i alla fall. Eller de tio första tändstickorna. Vaffan!?! Skit samma!

Men idag skulle det banne mig bli julstämning! Granen är ju klädd! Lussebullar från frysen ligger på tining! Glögg är bara att fixa! Nötter finns att knäcka! Och jag fryyyyser!

Så in med lite ihopknycklat papper och en vedpinne. Och inte ens tidningspapperet vill ta fjutt! Sonen kommer förbi och säger att han vet hur man gör. Jo, just det! Jag är scout, jag är uppvuxen med öppen spis, har haft det i huset vi bodde i under 16 år. Jag ska väl för fasen kunna få fjutt på några j-a vedträn!
- Du kanske ska öppna de där hålen under? säger sonen.

Jo, det kanske jag ska... Så att det kommer in nytt syre för luckan måste stängas annars kommer all rök ut i huset i stället för att gå upp i skorstenen. Suck...

Lite bättre går det med ny syretillförsel men ändå inte riktigt. Det vill sig liksom inte. Det känns som att jag skulle vilja öppna ett spjäll som inte finns.

Är det konstigt att jag ställt stora ljus för?
Det är då jag kommer på den där udda knappen i hörnet till höger om hela fadderullan, den som Naira, hon som vi hyr av, inte kunde svara på vad den skulle vara bra för. Så jag pillrar på den och en fläkt under braskassetten drar igång. Fläkten suger in luft och ut ur rören ovanpå kassetten strömmar det ut varmluft!
- Se på fan!

Sedan börjar tjatet!
- Kan jag får grilla marschmallows nu!
- Nu då?
- Mamma...! Får jag?!
- Det händer inget med den, det är inte tillräckligt varmt längre. Får jag peta i elden?

Och det luktar lägereld i hela huset. Inte bullar, pepparkakor, glögg och en mysig brasa i juletid. Nä, det luktar mer Valborgsmässoafton här inne just nu.

4 kommentarer:

  1. HAHA!!! Men det är ju rätt mysigt med Valborg också :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag satt där igår och tände sticka efter sticka... Inget tog sig. Till slut kom jag på att det måste vara någon i den spanska världen som bestämmer som har aktier i tändstickeföretaget!

      Inte ens tidningspapperet ville ta sig. På skoj lag vi en bit på grillgallret och fjuttade på. Eller försökte. Gick inte. Troligen är SUR en Inglés behandlad med något antiflammedel.

      Vi måste tänka om, märker vi. Får man väl fjutt på vedträna så glöder de sedan länge och bra. Men det är då det, när man ska gå ut ur vardagsrummet för att gå och lägga sig...

      Radera
    2. Lite väl sent att kommentera detta men... Oljeindränkt papper, det går utmärkt med servetter eller hushållspapper är rena magin när det gäller att tända brasor. OCH spara det röda paraffinerat på ostarna och vips har du värdens tändverktyg./Anna

      Radera
    3. Nejdå, det är inte sent, Anna! Det är ju fler brasor som ska tändas.
      Fast något paraffin runt osten har jag inte sett här eller så kanske jag köper fel slags ostar...

      Att torka ur stekpannan med papper innan den diskas är bra, inte minst för avloppet och sedan vidare för vattenreningen. Men det är så sällan jag steker på det sättet att det blir något att torka ur.

      Man ska tydligen kunna använda vinkorkar på något sätt. Måste undersökas närmare.

      Radera