fredag 15 januari 2016

J-a bil! - akt 2

Vår bil fick ju då hjälp till att komma till Masegosa Hyundai Service i Fuengirola i onsdags och vi har under dessa två dagar haft en hyrbil för 40 € per dag - vilket försäkringsblaget inte ersätter. J-a skitbolag! Ja, jag blir lite upprörd...

Idag var bilen äntligen åtgärdad så vi satte oss glada i hyrbilen och kollade med hyrbilskillen att han kunde mötas där och hämta sin Fiat Punto.

Vi fick tillbaka vår bil efter att ha betalat 166 €, de har bytt några kablar och säkringar. Något hade kortslutits och vad problemet egentligen var visste de inte, den där datorn de kopplar ihop med bilen hade inte kunnat berätta det.

Det kändes ju sisådär.

Men det var skönt att få sätta sig i sin egen bil igen.
- Hoppas de provkörde bilen! säger mannen min när vi körde iväg.
- Det förutsätter jag, sa jag.

Jag körde ut på A-7 och precis innan avfart 211, den ned mot Los Boliches och Svenska skolan och 2 km från bilverkstaden, hostar bilen till och ESP-lampan tänds. Och bilen tappar all ork och kraft. Och jag sitter och kör i vänsterfilen!
- Kör in till sidan! ropar mannen min.

Jag hade precis så mycket fart att jag kunde ställa bilen på vägrenen, ur vägen för alla som ska svänga av. Och vilken tur att ingen var i högerfilen när jag bytte! Jag ringer på en gång bilverkstan och de ber mig ringa bärgare, dvs jag ringer till försäkringsbolaget alltmedan mannen min kränger på sig den ena varningsvästen och ställer ut triangeln. Som blåser omkull i den för dagen mycket hårda vinden.

Den röda pilen pekar på vår bil, den gröna var avfart 211 på A-7 börjar.
Bilbärgaren kommer den här gången på ca tio minuter.
- Igen!? säger han glatt när han hoppar ur sin bil. Det är samma kille som i onsdags.

Den här gången följer vi inte med för klockan är 14 och Hyundai har siestastängt i två timmar. Därför tar han vår bil till en uppställningsplats först. Jag sa till honom att vi kan själva gå ned på Avenida Acapulco, inga problem, bara några meter bort, och ringa efter taxi.

Eftersom jag inte vet rutinerna för allt detta så ringde jag försäkringsbolaget igen men näpp, de betalar inte för en taxi! Det måste vara minst 25 km hem, att man har småbarn eller sjuka mm. Vi skulle själva få se till att komma hem. J-a försäkringsbolag! Nu var jag mer än lite upprörd över dem!

Eftersom sonen skulle sluta skolan om ungefär en timme ringde vi Herr Cuba och det var inga problem med att få åka med Fru Cuba hem när hon hämtade ungarna. Under tiden tog vi en kaffe och handlade lite så vi slipper ha hyrbil i helgen.

Just nu sitter mannen min och tittar på bilföretagens annonser.
- Kolla vilken snygg Mercedes! Men det är kanske inte fel med en SEAT här i Spanien., billigare reservdelar. Åh, en Chrysler Seabring till ett jättebra pris! Men den kommer bli dyr i reservdelar, finns ju inte i Europa längre...

Själv suckar jag bara. Vill inte ha en ny bil! Men jag vet ju också att jag kommer inte att lita på den här bilen längre, jag har tyvärr varit iden här sitsen förr.

2 kommentarer: