torsdag 25 februari 2016

Poolen - en (mar-)dröm

Jag kom på att jag har egentligen inte berättat så mycket om vår pool. Jo, jag har ju berättat om mina nattplask och att mycket vatten går åt samt att mitt hår antog en grönaktig nyans. Men jag har inte berättat om allt runtomkring den, skötseln av den osv.

Det är alltså en liten formgjuten glasfiberpool som är i stort behov av ommålning och en hel del TLC, omvårdnad. Den är 730x280 cm med rundade hörn, omkrets drygt 1700 cm, 140 cm djup. Jag har räknat ut att den rymmer ca 25 m3 vatten, att varje centimeter på höjden motsvaras av ca 250 liter vatten.

Varför i hela friden har jag nu suttit och räknat ut detta? Har jag inget annat vettigt att göra? Virka, sy, sitta med språkappar...? (Mannen min fyller väl i med städa, laga mat, diska, jobba...)

Jo, vi misstänker nämligen att poolen läcker. Och pumpen beter sig dumt för den suger luft. Som tur är fick vi tag på Mark The Pool Guy när vi flyttade hit och han har sedan starten kämpat med poolen, vattnet var grönt av alger vid vårt tillträde av huset. Han tycker att hela anläggningen är "Mickey Mouse", dvs den är en riktigt röra. Men vi har faktiskt kommit underfund med en del av rörorna och det är lustigt hur man lär sig leva med dem. Som i går:
- Could you please stand on the shower? frågar Mark mig.
- Sure! säger jag och går in i duschen i tvättstugan och ställer mig på golvbrunnen.

The Mickey Mouse nest
Det är nämligen så att när man backspolar pumpen för att rengöra filtersanden (som egentligen borde bytas ut, har inte gjorts på massor med år) så dyker poolvattnet upp i den duschen samt i golvbrunnen i gången utanför. Så medan jag står på brunnslocket sätter Mark i en slang i den andra golvbrunnen och leder bort det, dit det (egentligen inte) ska: ut på gatan. Innan vi kom på det där så fylldes hela tvättstugan med ca 3 cm vatten. Nog för att där behövde städas men kanske just inte på det sättet.

Det andra problemet, att pumpen suger luft, har Mark fixat med lite kladd som han har satt runt med orden "det där kommer hålla några månader, hela rörbiten borde bytas ut, kostar ca 200 €" vilket vi informerade Naira, hon som vi hyr av. Mycket riktigt, några månader senare började det pysa igen varpå Nairas man säger att Mark borde väl ha garanti på sitt utförda arbete! Marks svar på det var att ja, han garanterade att det skulle gå sönder igen efter några månader... Mer kladd har satts runt rören. Det är nog dags för det att börja pysa igen.

För några veckor sedan såg jag att det droppade från någon tjoflej (den där svarta lådan, vi misstänker den hör till den icke fungerande soluppvärmningsanläggningen) inne i pumphuset när pumpen är på och med en hink under kunde jag räkna ut att det droppar 1 liter på 10 minuter => 18 liter per dag => ca 540 liter på en månad. Mark stängde av tillflödet till den där delen precis som han tidigare hade stängt av utrinningsventilen i botten av poolen.

Bit för bit lägger av eller bortkopplas medan ägarna av huset tycker att vaddå, pumpen har ju fungerat hela tiden förut.

Ja, just det... Så kan man ju också resonera.

Just nu håller vi på att kolla var det möjligen läcker ifrån. Vattennivån sjunker nämligen med ca 7 cm (ca 1,75 m3) per vecka när det är varmt och nu när det är svalare med ca 4 cm (1 m3). Vintertid ska det i stort sett inte sjunka alls.

Skimmern.
Så där är vi nu. För att utesluta problemkällor så har vi stängt av pumpen (går bra när det inte är varmt, bara man håller koll på klornivåer osv). Vi har inte fyllt på vatten på tre veckor och det har sjunkit till skimmerns (det där hålet där löv och skräp samlas in) nederkant, dvs 12 cm (ca 3 m3) har runnit ut någonstans. Och då har det ändå fyllts på någon cm med regnvatten. Efter backspolningen i går så är vattennivån några cm under skimmerns nederkant. Har vi "tur" så slutar det att sjunka och då vet vi att problemet ligger någonstans kring skimmern och troligen lätt att åtgärda.

Fortsätter det att sjunka, ja då börjar det bli jobbigt... Och dyrt.

5 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att ni hittar problemet snabbt och kan åtgärda det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken är nog stor för ytterligare en följetång. Bloggfoder kallas det även för.

      Radera
  2. Låter som en fortsättning som heter duga, men det skrev du ju som kommentar till AMA. Å vad jag lärde mig ikväll av mina spanska grannar så malar spanska kvarnar betydligt långsammare än de svenska. Ja, nu vet jag ju inte om det gäller poolar också, för vi har ju inte spm många här i Sverige, men ändå;-)

    Åsså gillade jag: - Could you please stand on the shower? Japp, du stod verkligen on the shower där utan att stå "in it" så att säga:-))))

    Men hoppas det löser sig för er - innan sommaren iaf;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bo i det här huset utan pool gör vi ju inte...

      Jag reagerade inte ens när han sa "on" för jag förstod vad han menade. Om han hade sagt till mig att gå in i duschen hade jag nog nästan blivit förolämpad! Jag hade ju redan tagit en dusch!

      Radera
  3. sv: Jadu... Mornar är verkligen inte min tid. Inte ens för att äta... :-)

    SvaraRadera