torsdag 17 mars 2016

Soffan - akt 2

Vi njöt av soffan! Mannen min mutade fort in divandelen, jag det andra hörnet och sonen får därmed sitta emellan oss. Då kan vi klappa på honom båda två. Däremot tyckte vi egentligen att dynorna var lite väl hårda och stumma. Vi kommenterade det i butiken på en gång då när vi dubbelkollade färgen.
- Det kommer att bli mjukare, soffan i utställningen har provsuttits av många personer så det är klart den är mjukare.
- Så om vi klagar senare, går det på garantin då?
- Javisst!

Ja, det får vi väl se. Det är ju bara att hoppas att vi om ett tag tycker att det har mjukat upp sig eller att vi har vant oss. Men vi tror att det är en annan slags (billigare) skumgummi.

Däremot såg jag något annat när jag två veckor efter leverans skulle försöka klippa bort ett färgprov att ha i handväskan: sömmen på kudden är riktigt dålig. Den är sämre än riktigt dålig, den är usel. Fel trådspänning gör att den inte alltför raka sömmen glappar och det är trådar överallt. Hoppas det bara är på denna kudden!

Men nä. Två av ryggstöden såg likadana ut. Dessutom upptäckte jag att blixtlåsen på divandynan börjat spricka upp på inte bara ett ställe. Och de där ryggstöden, kunde man inte vinkla dem på samma sätt som på divandelen?

Vi fotade sömmar och blixtlås och åkte ned till butiken. De skulle skicka någon som skulle titta närmare. Den sista juli kom de och hämtade fodralen till de dåliga dynorna samt ställningarna till ryggstöden, dyninnehållen var kvar så soffan kunde användas om än något obekvämt.
- Två veckor, sa soffgubbarna och åkte iväg.

Efter två veckor ringde jag Cynthia, vår säljare i butiken, och frågade hur det gick.
- Tillverkaren har semesterstängt hela augusti. Och när de sedan öppnar så dröjer det ytterligare två-tre veckor. Den där gubben på den soffabriken är lite svår att ha att göra med, beklagade sig Cynthia.

Hur arga blev vi då på en skala, som man brukar säga. Kunde inte de där gubbarna från tillverkaren ha tänkt själva lite och låtit soffan vara under stängningen? De hade ju kunnat hämta fodralen i början av september i stället. Kul med en ny halvfungerande soffa.

Som tur var kom soffbitarna tillbaka första veckan av september, inte den sista. Ryggstöden går nu att reglera, sömmarna var fixade och dragkedjan höll ihop.

Höll, var rätt tempus. Det kommer en akt till.

6 kommentarer:

  1. Ajdå... Inget kul när nya grejer ska hålla på och krångla sådär.
    När vi köpte vår soffa beställde vi extratyg så vi kunde fixa till våra "gungfåtöljer" med samma tyg. Det gjorde att jag har många färgprovbitar. Fast som är liksom aldrig med... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också lite inne på det, att man skulle ha en extra bit men det glömde jag bort sedan. Fast jag kan säkert skaffa en bit nu om jag vill, då blir det kanske inte exakt samma ton men i alla fall i samma faggor.

      Radera
  2. ¡Hola!
    Spanska soffor ja dom flesta möbler med tyg har ingen vidare kvalitet...En två år gammal soffa åkte ut i går. Tyget på ena stora kudden sprack efter två veckor...Sydde på nytt men den blev aldrig bra...
    Nej kvalitet är det ont om :)Bäddsoffa, om man tog bort den tjocka madrassen så gick det inte att sitta i den :-)Blev en rävsax hahaha...
    Chao P ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var ju värdelöst! Som det verkar på vår soffa så har ju nästan IKEA bättre kvalité.

      Läbbigt med rävsaxsoffa! Sådant som man brukar se på Americas Funniest Home Videos och visserligen skratta sig halvt fördärvad åt. :)

      Radera
  3. Vet att jag inte borde skratta här, men jag undrar om det inte varit enklare att ta med sig en soffa från hemlandet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skratta på du! Det balanseras så mannen min mest tyckte att det var tragiskt när han läste mitt inlägg. :)

      Fast å andra sidan: var är sofforna i Sverige tillverkade? Har ju IKEA 10 min bilväg härifrån men de sofforna är ju inte direkt tillverkade i Sverige. Och även om jag saknar den fina soffa vi hade (som nu avnjuts av de nya ägarna av huset) så hade det kostat massor att skicka ned den.

      Man får se det positiva: vi håller just nu på att testa och utvärdera reklamationssystemet i Spanien! Jaja...

      Och "jaja" kan antingen utläsas som ett upgivet trött svenskt ja-ja eller som ett spanskt skratt.
      http://solsomsol.blogspot.com.es/2016/01/varfor-sager-tomten-jo.html

      Radera