torsdag 7 april 2016

Inofficiella parkeringsvakter

På publika parkeringsplatser så ser man ibland män (har ännu inte sett någon kvinna) som har på sig en gul eller orange väst, i handen har de ofta en bunt med små lappar. De går runt och pekar, visar var det finns lediga platser. Sedan står de där, kanske hjälper dig lite med parkeringen genom att visa hur mycket du ska backa och efter du kliver ur bilen sträcker de ut handen och vill ha en peng.
Sol som sol?
Lånad från Parkingferiasevilla2015.com
- Hur mycket kostar det? frågade vi första gången vi råkade ut för det.
- Det bestämmer du själv, sa mannen som såg lite bättre bedagad ut.

Jag tror han fick 1 € eller så och vi fick en liten papperslapp i handen som kvitto.

Ibland har någon "parkeringsvakt" antytt att de håller koll på bilarna också. Så vad innebär det? Kollar de om någon backar in i bilen, drämmer upp en dörr i vår, försöker länsa den? Vad händer om någon gör det? Och med tanke på hur stora parkeringarna ibland är, hur kan de hålla koll på detta? Även om de är tre som springer runt.

Och det känns lite olustigt. För vad händer om jag inte betalar honom? Går han och drar en nyckel i lacken? Låter kollegan se efter om där finns något värdefullt?

Fyller de någon funktion? Skrämmer de bort eventuella tjuvar? Tror inte jag att de gör.

Det här, det är för mig en form av tiggeri. Det är egentligen inget annat. Om man sedan väljer att donera får var och en bestämma men man ska veta att man får i alla fall inte böter om man inte gör det. Nu börjar turisterna strömma till och jag antar att det är många som betalar dessa "parkeringsvakter". Antar att det är nu som dessa män ser möjligheten att lura av turisterna lite pengar, pengar som de säkert behöver mycket väl.

Det är sp klart upp till var och en om man ska ge till en tiggare. Men jag tycker nog att man ska veta att det är det man gör, inte betalar för att få stå där med bilen.

Nere vid stranden i Elviria så var det en man som satte stora kartongbitar på bilarnas vindrutor som skydd mot den gassande solen - oavsett om man vill det eller inte. Han erbjöd i alla fall en riktig tjänst för sin slant. Men vi har ju eget solskydd så det behövdes inte, tyckte vi. Men det spelade ingen roll, han skulle sätta dit sina kartonger ändå. Till slut gav vi upp med att försöka få honom att förstå att vi inte behövde dem och slutade också att ge honom en slant. Så då när vi kommer tillbaka så satt följdaktligen kartongenbiten på någon annans bil. :)

Däremot finns det i Benalmádena Pueblo en liten parkering där det står en kvinna i gul väst. Hon ska ha 1 € om vi parkerar där och det här är tydligen en officiell parkeringsvakt från gatukontoret: betala eller åk och parkera på annat ställe. Och det syns att hon är en riktig parkeringsvakt, hon har kommunens emblem på kläderna osv. Och ser heller inte så bedagad ut.

10 kommentarer:

  1. Parkering verkar uppenbarligen vara olika beroende på var i Spanien man befinner sig. På Costa Blanca upplevde vi inget av detta. Knappt något tiggeri alls kan jag säga (glädjande nog, då vi har tillräckligt med det i 08).

    Kan tycka att jag kan ge en liten slant till någon tiggare om den JOBBAR på något sätt, men aldrig till dom som sitter på marken och säger Hej eller Hola.

    Å som tur är så är nästan alla parkeringar kostnadsfria på Costa Blanca under lågsäsong så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju inte här.

      Det sitter tiggare vid väl positionerade ställen, utanför mataffärerna så man ska känna riktigt dåligt samvete när man kommer ut med en fullastad vagn med mat och annat. Men jag vet också de som har köpt mat och get ttill tiggarna men de har då bara blivit arga. Det är pengar de vill ha.

      Här finns det så klart många fria parkeringsplatser men även många betaldito.

      Radera
  2. Ibland undrar jag om det är lagligt att tigga som dessa " parkeringsmän"
    Jag har oxå hört att de kan skada bilen om man inte betalar dem. Lustigt sätt att arbeta på. Roligt inlägg min fina vän. Mycket att fundera på. Många kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senast vi råkade ut för denna typen av hjälp så stod han där och visade hur mycket vi hade kvar på sidorna om bilen. Vi har på vår nya fina bil parkeringssensorer och kameror så det behövs inte.

      Men säg att vi använde oss av hjälpen och missförstånd uppstår så vi skrapar vår och bilen intill. Hur kul blir det då!?

      Jag tycker det är tragiskt att folk ska behöva tigga för att klara av sin vardag. Men jag vill också veta att det är en tiggare jag betalar, inte en parkeringsvakt.

      Radera
  3. Hej Emma du kan väl göra samma sak tag på dom gula västarna som ni har i bilen och prova erkki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det vore något! Kanske skulle skicka ut sonen för lite extrapengar!

      Radera
  4. Svar: Köpte ju inte marulken som kostar drygt 300 spänn/kg här utan min/vår älskade bläkfisk. Tre armar (av bläckfisken alltså) gick på 73 kronor. Å japp, jag vet prisskillnaden efter fem veckor i Spaanien. Suck....













    SvaraRadera
  5. Det är en olaglig form av tiggeri, men polisen struntar i det (precis som att barnarbete är förbjudet, men det gäller inte kinesiska barn i kinesaffärer). Har sett "parkeringsvakter" jobba bredvid poliskontroller.
    Visst är det tiggeri. Det är inte parkeringshjälp man betalar för utan man ger en slant till någon som ofta behöver den bättre än man själv. Det sägs att bilen kan råka illa ut om man inte betalar, men jag har aldrig varit med om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man ser ju en del i barn i butiker och på feriorna som jag inte riktigt tycker borde vara där.

      Radera
  6. Svar: Hahaha:-) tack för länken om Win 10. Förstår precis vad du menar, men jag gillar faktiskt Win 10. Det är ju mycket lik Win 7 efter Microsofts fiasko med Win 8.0. Å du - jag har också en Lenovo som jag döpt till Lenny. Fast den köptes på Dustins mässa i annexet till Gloven för tre år sedan;-)

    SvaraRadera