lördag 30 april 2016

Poolen - akt 12

Reparationsdags! Torsdag - dag 2

Det är lite lustigt det här med tider för hantverkare - det är inte bara ett kapitel för sig utan en bok, tror jag. Först skulle ju Miguel från Ferto Piscinas komma för att räkna på priset, han skulle komma förra torsdagen kl 13. Samma dag hörde han av sig och frågade om han kunde komma 12 istället. Han kom 12.30.
Hans medarbetare skulle ha börjat arbetet den 2 maj, de påbörjade det 6 dagar innan, den 27 april. De skulle komma vid 9, de kom vid 9.30. På torsdagen skulle de fortsätta arbetet vid 8.30-9, de kom 9.30.

(Här sitter alla som haft besök av hantverkare och nickar instämmande.)

Men kom gjorde de. Den Glade var inte med utan hade bytts ut till en ny Glader. Den Äldre och jag konstaterade att poolen var verkligen i bedrövligt skick men att det nu bara kunde bli bättre. Detta efter att jag dessutom varnat honom för att muren mot grannen på kortsidan var ruckbar och därmed farlig, ett eventuellt och hårt fall på några meter. Naira, hon som vi hyr av, kommer blir lätt uppgiven när vi informerar henne om detta, att muren är farlig och måste åtgärdas den också.

Poolgubbarna fortsatte mecket med poolen, de förde ett fasansfullt liv då de tog fram en vinkelslip och började skära i glasfiberbaljan. Dammet yrde hysteriskt, jag stängde dörrar och fönster för att slippa få in skiten. Där stod Glader mitt i dammstrålen utan ansiktsmask! Hade jag haft någon hade jag gått ut med den men jag misstänker att han inte hade använt den i alla fall. Hua!

Men vad var det han gjorde, förresten? Han skar bort en massa glasfiber i en lång sträng. Skulle de ta bort baljan?! Den skulle väl vara kvar, de skulle ju lägga en liner ovanpå den. Jag kliade mig i huvdet och spekulerade medan mannen min till slut bad mig lägga av, han orkade inte höra mer. Varken på hantverkarna eller mig och mina vilda spekulationer om vad de sysslade med (själv hade jag rätt kul!). Så vi satte oss i bilen och uträttade en del ärenden under några timmar.

De nya rören
Torsdagens arbetsinsats var att montera den nya golvbrunnen samt den nya skimmern. Till skimmern har de dessutom dragit nya rör och det var för dessa som de sågade ut en ränna utmed poolen. Detta eftersom de inte riktigt visste exakt var någonstans det läcker i rören under poolen så det blev bättre att dra helt nytt. Smart tänkt!

Fyra-fem dagar skulle arbetet ta. Undrar om de hinner ...

12 kommentarer:

  1. Du vet ju att jag kommer att säga.... Jag känner igen mig:))
    Våra hantverkare började även 2 veckor tidigare. Jag trodde att min snickare sa att de skulle börja 11/5. Nu är de i full rulle och dammet yr och oljudet sprider sig i huset. Du kan ju iaf stänga fönster och dörrar om dig. Här går dammet igenom. Jag vet vad som gäller när arbetet är klart. Det är verkligen en roman er pool bygger på....det tar aldrig slut. Ha en god lördag min vän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju fördelen när det är utomhus. Jobbigare när det är inne och man ska leva i skiten. Men som du säger: bit ihop och ta sikte på resultatet! Tänk nu hur du kommer njuta då!

      Radera
  2. Ja, det var inte lätt! Spanska tider och nordeuropeiska tider är liksom inte desamma. Ja, antar att fortsättning följer både i poolen och här på bloggen.
    Ha en bra långledighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att det blir en fortsättning får vi allt hoppas! :D

      Trevlig Helg!

      Radera
  3. Tror att Naira kommer att bli ruinerad efter pool- och murreparationen. Hoppas hon är rik, vilket jag nästan tror med tanke på poolens storlek;-)

    Å spanska byggjobbare bär sällan hjälm eller ansiktsmasker. Inte tillräckligt macho verkar det som...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har det nog ganska bra, hennes man verkar ha ett bra jobb. Det går nog ingen större nöd på dem. :D Vi betalar ju faktiskt för att saker ska fungera men självklart har vi ett visst medlidande. Det är ju inte särskilt kul att säga till nu är det dags igen, nu är nästa sak paj.

      Vi bara stod och tittade på honom och man tänker stenlunga och allt. Hu!

      Radera
  4. Jag ser trappen helt tydligt nu! Vilken tur att den fanns, så du kom upp :-D

    Jag hade aldrig åkt därifrån - guuuud vad spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju inte helt frivilligt jag åkte! Om du bara visste vad spännande det är!

      Haha, jag låter som min pappa när han skulle kolla hjärtat och han förtjust satt och följde läkarna som hade problem med EKG-apparaten.
      - Var ska den här sladden sitta?
      - I väggen, kanske?

      Det gäller att se möjligheterna i olika situationer! Kan jag skratta åt det? Lära mig något? Lära någon annan något? Få någon annan att skratta?

      Mannen min brukar tycka att jag har en alltför gnällig och kritiserande ton i mina inlägg. Men jag har ju jättekul! Det är kul att få gnälla och kritisera! :D

      Radera
    2. Haha! Det är en av fördelarna med att ha en blogg. Jo tokigare och krångligare, desto bättre på sitt vis :-D

      Radera
  5. Hantverkare och pool är en kombination som garanterar spänning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst! Och tänk så trist det vore utan både det ena och det andra.

      Radera