söndag 25 september 2016

Skyltsöndag nr 29 - Frukost

Desayuno, frukost - dagens viktigaste mål sa John Harvey Kellog när han lanserade sina corn flakes i början av 1900-talet. Viktigt eller inte, vissa bryr sig inte och hoppar det helt medan andra går åt andra hållet och vräker i sig vad jag anser vara en lunch eller middag. Många slags frukostar finns det! Titta på den här skylten som visar vad just denna serveringen erbjuder i frukostväg:


Engelsk frukost för 5.95 € och då får man té/kaffe, tomater eller champinjoner, vita bönor, ägg, bacon, korv och rostbröd.
Den amerikanska frukosten för 4.95 € är lite lättare med skinka,  bacon, ägg, rostbröd och kaffe.
Den kontinentala frukosten för 3.80 € består av rostbröd eller croissant, skinka, ost, té eller kaffe samt en apelsinjuice. Hade gärna tagit marmeladen som finns med på bilden, också.

~ ☺ ~

På grund av några sönderslagna tallrikar och lite annat som saknades i hemmet så behövde förråden fyllas på. Dessutom ville jag ju så klart ha den nya IKEA-katalogen att bläddra i! I Spanien delas den inte ut bland hushållen så som det görs i Sverige så vi fick helt enkelt åka och hämta den, och det gjorde vi för någon vecka sedan.

Men för att klara av den snitslade IKEA-banan så behövde vi först få energi och därför planerade vi in att äta frukosten på IKEA-restaurangen. Den iberiska frukosten, desayuno iberico, är bra och prisvärd även om de numer har dubblat priset till 2 €. Fast det är kanske bara på deras hemsida som de lockar med 1 € numer.


På IKEA kallas det för iberisk frukost när man tar en kaffe till brödet som man har färskkrossade tomater på samt iberisk skinka, olivolja, gärna lite salt och kanske peppar. På andra ställen kallas den för Desayuno Mediterraneo och Desayuno catalán. Kärt barn...

Men den här fick oss nästan att sätta den iberiska skinkan i halsen:


En kaffe och en kanelbulle för 1 €, bra pris men är det här frukost så som vi äter den i Skandinavien? Nog för att många spanjorer äter churros eller söta bullar till frukost men inte äter vi väl det i Sverige? Då borde det ha varit en ostsmörgås, te/kaffe och en skål med filmjölk/yoghurt och flingor. OK, nu står det visserligen att det är en skandinavisk frukost men jag tror inte att norrmän och danskar äter kanelbullar till frukosten heller. Det där är ju fika, ju!

Till och med bilden på sista sidan av katalogen känns mer som en svensk frukost:

På IKEA låg det travar med kataloger på engelska och spanska.
Jag tog den spanska och kallar den för språklektion.
Alltid lär man sig något.

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltar och annonser kan du klicka på etikett Underhållande här i bloggen.
Och glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

22 kommentarer:


  1. Tror jag väljer den kontinentala frukosten. Så smart att ta den spanska katalogen. :D)

    Kram ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med men måste slå ett slag för den iberiska! Det är verkligen jättegott och känns nyttigt. Man måste ju inte ha på skinka om man inte vill eller kan.

      Radera
  2. Det blev visst fel där med den skandinaviska frukosten.
    Te och en toast med ost och marmelad, yoghurt med hemgjord müsli och frukt eller hemgjord sylt vill jag ha till frukost. Till helgfrukosten tillkommer ett kokt ägg. Och ett glas vatten ingår alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där låter minsann som en riktig frukost! Vet inte riktigt vad de tänkte på där på IKEA-kontoret.

      Radera
  3. Vilken himla rolig frukostskyltning som gör att jag nu har ätit både frukost, lunch och middag. En himla rolig idé Emma!

    Skrattade gott åt dina tankar om kanelbullen. Undrar hur skandinaver uppfattas i Spanien - egentligen alltså. Köttbullar vet jag att IKEA säljer i Spanien, men hur det blågula varuhuset kom på att man äter bullar till frukost förstår jag inte.

    Precis som du hade jag tagit den spanska frukosten gärna med en cortado till, vilket dom troligen inte serverar på IKEA.

    Å den amerikanska varianten borde ju innehållit "american pancakes" eller "grits" - om det ska vara autentiskt alltså;-)

    Stort tack för en toppen skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hur uppfattas vi egentligen? Vill vi ens veta det? Är det klyschor eller ligger det något i dem?

      Bulle till frukost, ja det vore väl sonens dröm!

      På IKEA har de automater så du kan välja med eller utan mjölk, undrar om det lite fanns espresso också. Själv vill jag ha mycket mjölk i om jag dricker kaffe. Cafe con leche brukar funka bra till mannen min och mig. Han tar en cortado om han är trött.

      Den amerikanska frukosten får mig alltid att tänka på när vi var i USA och mannen min satt och dräglade över "Moon over my hammy" - en riktig gigantisk frukost med scrambled eggs, bacon, korv, french toast, skinka. Själv nöjde jag mig med té och rostat bröd. Men han pratar fortfarande om den där frukosten.

      Radera
  4. Kul skyltning! Och roligt tema! Olika frukostar är det verkligen intressanta att jämföra. Tror de som tryckt katalogen blandat ihop den skandinaviska frukosten med en italienska eller franska för där är det mer av kaffebröd till frukost som gäller.
    Har också fått katalogen i min hand och gör som du, tar den som några språklektioner. Roliga sådana dessutom.
    Min erfarenhet av IKEA är att det i deras restauranger servaras både "inhemsk" mat och svensk. Men bullen till frukost har de fått om bakfoten.
    På flera IKEA varuhus världen över har vi just sett detta med olika menyer allt efter land. (Kanske mest i Asien.)
    I valet här hade jag tagit varianten med "tostada con tomate" och cafe com leche om den är riktigt gjord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmed Medelhavet verkar de gärna äta sött till frukost och då blir det väl en kanelbulle då som svensk variant. Fast det hade varit bättre om de visade vad vi normalt verkligen äter. Och döpt en kaffe och kanelbulle till Fika eller något, det är vi ju också (ö-)kända för.

      De får gärna blanda med den lokala maten, det tycker jag är kul.

      Och jag håller med dig i ditt val av frukost. Fast ibland är det gott med marmelad på!

      Radera
  5. Visst är frukosten viktig! Klarar mig utan nästan allt annat förutom den!
    Kul att hitta din sida, och dina skyltar och Spaniens sol!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en sådan som inte klarar av att äta frukost det första jag gör. Går jag upp vid 7.30 så är jag frukostfärdig vid 9-tiden och då är det gott.

      Välkommen hit!

      Radera
  6. Haha det där är INTE skandinavisk frukost - det där är fika!!! Det påminner mig om när jag var i Kina första gången och min mamma tröttnade på den kinesiska frukosten (rissoppa, vårrullar osv). Hon beställde "europeisk frukost" till oss och då fick vi varsitt wienerbröd ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst är det fika! Kaffe och bulle! Kanske en kaka också... Och det där kinesiska är lunch eller middag.

      Vad bakvända alla ska vara!

      Radera
  7. Jag kan konstatera att här i USA har dom mer svensk frukost än vad vi har i Sverige. Finns ALLTID kanelbullar.¨
    Dessutom våfflor. Och andra sötsaker.

    Inte underligt att... vad ska man säga? Det blir lite tyngd på folket. Jag känner mig faktiskt en aning smal här, trots att jag verkligen inte är det :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det blir lite tyngd på folket."

      Jag tror det var den bästa omskrivningen jag hört på länge!

      Radera
  8. Här i Spanien intar de gärna sitt socker på förmiddagen. Har aldrig fattat grejen med att ge sina barn kakor och muffins till frukost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, håller med! Och kolla alla yoghurtar med non-stop, chokladbitar osv! Sonen är så sur på mig när jag går runt i affären och säger nej, det där är GODIS! när han ska välja yoghurt och flingor till frukost.

      Radera
  9. Åh, drömfrukosten när man var barn! Skulle aldrig kunna börja dagen med något så sött, däremot direkt efter frukosten skulle jag gärna sätta i mig en kanelbulle.
    /Hon som åt glass till lunch (säg inget till barnen...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som de säger, grejen är inte vad man äter mellan jul och nyår, det är vad man äter mellan nyår och jul!

      Äter du glass varje dag till lunch så kanske det finns skäl till oro, däremot. Men idag åt vi våfflor med sylt och grädde till mellanmål medan sonen var hemma hos en kompis. OK, han skulle vidare på kalas så han lär nog få i sig sitt socker för en månad framöver.

      Radera
  10. Visst är det spännande att se vad som lanseras som "skandinaviskt" i olika delar av vårt klot, och just den "Skandinaviska frukosten" var ju rätt häftig - fast det finns kanske inget or för "10-fika" ;)

    SvaraRadera
  11. I USA är det vanligt med kaffe och en "sweetroll" (givetvis i amerikanst storlek). Muffins av olika slag är poppis (blueberry muffin nr 1)
    eller "donut", som är en munk, varav det finns otaliga
    varianter. "Huevos rancheros" är en jättegod frukost på
    mexikanska restauranger.
    IHOP (International House of Pancakes) finns överallt
    och har öppet 24/7.
    Grovt rostat bröd med en smekning av mayo, tomatskiva och
    ost är min favoritfrukost. Och kaffe förstås.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger, amerikansk storlek. Förr i tiden hade vi vanliga små muffins och man kunde trycka i sig några stycken. Nu orkar man ju inte ens en! Stora, feta och för söta. De första tuggorna är gudomligt goda men sedan vänder det.

      IHOP besökte vi när vi var i USA, det var gott med pannkakorna men inget jag skulle vilja varje dag och definitivt inte till frukost.

      Jag brukar ibland betälla en Pitofu Caampero sin mayonesa, det är ett bröd med sallad, tomat, skinka och ost. De brukar ha i alldeles för mycket majjo i så jag brukar därför be om utan. Inga smekningar där inte (trevligt uttryckt, förresten!).

      Radera