onsdag 14 december 2016

Rondell nr 3 - Glorieta Bebo Valdés

Den här rondellen kommer jag ihåg sedan tidigare, vi var för några år sedan och tittade på ett hus att hyra i närheten. Minns att solen gnistrade så i denna näckros när vi svängde runt den. Nu ser den lite sliten ut i kanterna men den är fortfarande ... vacker? udda? iögonfallande?


Glorieta Bebo Valdés heter denna cirkulationsplats efter den kubanske pianisten och kompositören Bebo Valdés (som egentligen hette Dionisio Ramón Emilio Valdés Amaro). 1960, 42 år gammal, lämnade han Kuba (exil) och återvände aldrig. Han bodde kortare perioder bland annat i Mexico, Spanien, USA. Vid ett besök i Stockholm träffades han av blixten (hans ord), det vill säga av kärleken, och levde 40 lugna år i Stockholm som pianist på hotell och färjor. De sista åren av sitt liv tillbringade han dock här, i Benalmádena. Därför har han nu förärats denna plats.

Bild lånad från www.kalamu.com

Vid cirkulationsplatsens invigning 2013 var hans son Chucko Valdés närvarande, Bebo Valdés hade gått bort tidigare under året. Efter sig har lämnat en musikskatt i genren latinamerikansk jazz, lyssna gärna på till exempel Youtube. Det där känns som något för min pappa! Och jo, jag kan uppskatta det jag med!


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Calle Topacio/Calle Topacio (jo, det stämmer, vägen svänger runt sig själv)
Ort: Arroyo de la Miel, Benalmádena
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

10 kommentarer:

  1. Vilken fin rondell! Väldigt roligt med de spanska rondellerna som ofta har det där "lilla extra" och kul med din serie
    INtressant också att höra historien om hur den fått sitt namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ett extra plus i min lilla serie, att jag skulle få lära mig mer. Det tänkte jag inte riktigt på i början, jag ville bara visa bilder på alla rondeller som fångar mitt intresse.

      Radera
  2. Så trevligt att det blir en fortsättning på rondeller. Jag själv kategoriserat min till "veckans rondell" Tyvärr har jag inte fyllt på så många rondeller pga annat arkiv material. Så jag är jätte road och nyfiken på fler inlägg. Så trevligt att kändisar har fått en rondell utnämnd efter sig. Jag ska gå in och lyssna på Bebo Valdes. Jag som gillar jazz🖒
    Jag har aldrig hört talas om denna kända pianist. Tack för ditt inlägg och fakta. Ha det gott🤗🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här finns det rondeller minsann! Har några till på lut redan och det är så många som jag måste ta och fota för jag vill så gärna visa dem!

      Radera
  3. Vilken utmärkt idé, detta med att göra rondeller till minnesmärken över personer som gjort uppskattade avtryck i samhället. På detta sätt fyller rondeller multipla funktioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det! Fast jag undrar fortfarande vad Bebo Valdés har med en näckros att göra. :) Och vad gör man om man får en rondell som är hiskelig? Eller olycksdrabbad?

      Men positivt tänkande! Det är ju en ära, att någon på kommun tycker man är värd att hedras!

      Radera
  4. Tycker precis som Steve att det är en toppen idé att namnge cirkulationsplatser efter "kändisar" som gjort något speciellt för orten.

    Gillar rondellen skarpt. Roligt med en minnesplakett också, om man skulle få för sig att läsa texten på den när man kör förbi eller vill riskera livet och gå dit till fots;-)

    Googlade och hittade det här: http://tidido.com/a35184372151742/al55f20f4ca5f3907573c46bfb/t55f20f4ea5f3907573c46ccf

    Du undrade ju vad näckrosen hade med Bebo Valdés att göra. Som jag förstår det skrev han en låt om näckrosor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det är säker därför! Och jo, den är lite häftig, den där rondellen. Man minns den i alla fall.

      Radera
  5. Jag gillar verkigen denna rondell, lite annorlunda.
    Ha det bra i värmen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, annorlunda. Inte en slät gräsplätt som i Sverige i alla fall.

      Värme? Vikken värme? Sitter just nu en meter ifrån brasan och värmer mig! Fast det är rätt mysigt det med.

      Radera