onsdag 18 januari 2017

Rondell nr 8 - Carrefour, Arroyo de la Miel

Den här cirkulationsplatsen verkar inte ha något namn. Men det gör inte något, jag tycker den är fin ändå! Den ligger inte alls lång ifrån Glorieta Bebo Valdés och Bollrondellen. Vi tar väl ett varv!


Motljuset gör det svårt att se men Medelhavet skymtar där bortom rondellen.


Rondellen ligger vid en av infarterna till Tivoli-parkeringen. Stolpen mitt i bild är Torre de Caída Libre, Fritt Fall-tornet, på Tivoli World i Benalmádena, den som hade problem i somras och var stängd ett tag. Nej, känner mig inte så lockad att prova på den. 2013 ramlade en korg av från Pariserhjulet. Känner mig inte så lockad av att prova det heller.


En annan infart är parkeringen till Carrefour Supermarket. Där är jag en del och handlar.

 
Den stora byggnaden bakom är en tvåspråkig högstadieskola, Instituto de Educación Secundaria Cerro del Viento. Eller om det är gymnasium ... Nej, det är motsvarande ett svenskt högstadium med elever i åldern 12-16 år.


Där i rondellen växer det fullt med städsegröna växter i varierande former och sorter. Jag som inte är vidare förtjust i formklippning av buskar och träd tycker att dessa bollar är riktigt fina. Nu har jag dessutom lärt mig vad de heter: olivilla. Det är samma som växer i en av de vackra i Rondell nr 6.


Och två vackra olivträd stå där, resterna av ett tredje finns också kvar. Den är fin den där rondellen, även om den lutar och saknar namn. Och som de allra flesta så är den välskött.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Avenida Cerro del Viento/Calle Maestro Trujillo
Ort: Arroyo de la Miel, Benalmádena
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

13 kommentarer:

  1. Gillar rondellen skarpt! Just att bollarna ligger lite huller om buller tycker jag om. Jag gillar formklippta buskar, och i det här fallet kompletterar formklippningen "oordningen". Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte när det blir onaturligt, egentligen. Fast ibland är det lite roligt också. Tror också det hänger ihop med vilken växt som stympas.

      Ja, den är fin den där i all sin enkelhet. Men det är faktiskt en del arbete nedlagt på den men den lilla muren och allt som terrasserar.

      Radera
  2. Gillar Olivillas växterna🤗 Speciellt formerna.Jag skulle inte vilja prova Pariserhjulet efter olyckan 2013. Jag håller hårt tag i livremmen ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när jag såg det där blev jag ju lite rädd. Sonen var där för några år sedan med kompisar och tjatar om att få gå dit igen. Tror inte det...

      Radera
  3. Risken är ju att man vill stanna till i rondellerna för att titta mer eller kör sakta.
    Rondellerna är verkligen fina och så mycket roliggare att köra genom när de är fint utformade. Roligt att man bemödar sig om att även få till växterna så fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köra sakta i rondeller är visserligen att rekommendera men man bör väl se var man kör, inte var man inte ska köra. Så att säga.

      Ja, spanjorerna är duktiga på att ta hand om sina planteringar!

      Radera
  4. Jag gillar heller inte formklippta växter. Däremot älskar jag gamla knotiga olivträd.

    SvaraRadera
  5. Känner igen mej!
    Har inte varit på tivolit.
    Ha en fin dag trots kylan vi har! Var bara 6 grader här i Elviria inatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmebölja! Vi hade inte ens fyra i går kväll!

      Radera
  6. Fin! Men lite sned va? Och sned åt olika håll... Rör den på sig? Haha! :-D

    (Sorry. Kunde inte låta bli. Har själv en kamera som har svårt att ta raka bilder, vi kanske har samma modell? ;-) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörru Ama! Nu har du tittat på foton men inte läst! Jag SKREV ju att rondellen lutar och jag SKREV ju att jag gick ett varv runt så då blir det så klart olika lutningar. För det är en rätt rejäl lutning där!

      Nä, min mobilkamera brukar nog ta raka foton bara jag håller kameran rakt. Men i det här fallet var både jag och kamera raka men inte rondellen.

      Radera
    2. Vaddå? Ska man läsa texten också??? Jag kollade bara på bilderna och blev lätt sjösjuk ;-)

      Nejdå. Jag läser såklart också, men kan inte låta bli ändå :-D

      Radera