onsdag 15 februari 2017

Rondell nr 12 - El Higuerón

Den här rondellen gillar jag! Hur man med bara stora stenblock och gräs på ett böljande underlag kan skapa en vacker yta. Mig veterligt har den inget namn men den står alldeles innan man kommer fram till det lilla köpcentrumet i El Higuerón, Benalmádena.


Kortet ovan är taget tidigt på morgonen några dagar före jul, skuggorna förstärker effekten.


Här är rondellen från en annan vinkel, i ett annat väder och taget på eftermiddagen i början av februari. Ytan ser mycket plattare ut. Och ja, det sluttar lite som det mesta här på Solkusten, kortet är inte snett.

Klicka gärna på Google Maps länken nedanför för en bättre överblick över hur rondellen faktiskt ser ut.

Men vad är det för något som står där på gräset egentligen?


Japp, i Spanien finns det också rondellhundar! Vilda sådana.


Vill du själv se den? Då kan du åka hit:
Korsning: Avenida del Higuerón/Avenida de Retamar/Carretera Mijas
Ort: Benalmadena Costa, Benalmádena
Provins: Málaga, Andalusien, Spanien
Google Maps hjälper dig till rätta.


Det här är min lilla serie med cirkulationsplatser jag har kört förbi eller genom i först och främst Spanien. Vill du ser fler vackra, roliga, konstnärliga eller helt enkelt bara udda rondeller? Klicka då på etikett Rondeller. Planen är att publicera en ny varje onsdag.

12 kommentarer:

  1. Sten är ett fantastiskt material som det går att skapa mycket med.

    SvaraRadera
  2. Jag ska också börja skylla på att allt lutar här och att jag minsann tar raka kort... ;-)

    Många fina rondeller finns det där hos dig! Sneda eller ej... ;-)

    Ha en toppenfin kväll! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska banne mig åka dit och lägga mobilen på gatan med vattenkompass-appen på! Då ska du få se!

      Eller se här, gatuvyn på Google Maps:
      https://www.google.se/maps/@36.5865374,-4.5929183,3a,60y,242.59h,84.02t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRv_dRuQpliNqVzKnYsHKYQ!2e0!7i13312!8i6656

      De kanske också har sned kamera på bilen, förstås ... :)

      Radera
  3. Äntligen en rondell jag känner igen! Och den är både minnesvärd och speciell. Riktigt häftig! Och dessa stenblock är verkligen speciella. Kul med de levande romdellhundarna. De verkar trivas bra.
    Och lite extra roligt är det att rondellen är sned... DEt var inget jag tänkte på då jag passerade här.
    Gillar verkligen onsdagsrondellerna. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du känner igen dig! Och just denna, det förvånar mig lite... Eller kanske inte egentligen, man åker ju förbi om man ska till Benalmadena Pueblo, Fjärilshuset och den vackra stupan (allt finns under mina Utflyktsmål).

      Så himla sned är den inte, värre finns! Men det är inte kul att komma upp på den här rondellen när man kommer från vägen som går rakt nerifrån havet.

      Radera
  4. Vet inte om jag ska vara ärlig eller inte här, men rondellen påminner mig om en begravningsplats. Du vet en väldigt gammal sådan - fler tusen år gammal alltså. Jag hade velat se betydligt fler stenar här för att få bort associationen till gravstenar om jag ska vara ärlig.

    De levande rondellhundarna gillar jag - just för att de är levande;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte tänkt i de banorna, men du har rätt. Fast de där gamla gravplatserna brukar ju vara vackra så det gör mig inget. Och hade det varit fler stenar hade det nog blivit för mycket, för att inte tala om svårskött för den som ska gå där och klippa gräset.
      Bara det inte ligger en hund begraven ... :-)

      Radera
  5. Härligt med stenblock som utsmyckning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver det inte vara mer än så för att bli mer än så.

      Radera
  6. Hullerombuller stenparti. Från olika synvinklar så ser rondellen annorlunda ut=) Gillar stenarna som är olikformade. Även rondellhundarna fann ett grönområde.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundarna fanns där dagen efter också, de låg tryckta mot stenarna som antagligen avgav lite värme.

      Radera