lördag 3 juni 2017

Lördagsgodis vecka 22 2017

Härligt! Lördag igen med en välfylld godispåse från veckan!

Godisbit nr 1
Hemligheter, närmare bestämt grisarnas! El secreto del cerdo är en styckdetalj som inte är särskilt vanlig i Sverige. Men om ni hittar den eller har en bra slaktare i er närhet, köp! Och grilla! Det är en ganska fet köttbit och det gör att grillytan blir så himla god! Jag har ätit på restaurang som huvudrätt men även som tapas.

Godast blev nog ändå den som jag grillade själv! Hittade billigt på Lidl, putsade rent (tog bort det mesta av fettet), skar lite tvärsnitt, marinerade och grillade. Alla ville ha mer!

Eftersom det som sagt är en fet köttbit på grisen (sitter på sidan precis bakom frambenen) så blir det för mig lite mycket att endast äta detta som köttbit. Den är som sagt jättebra som tapas eller kombinerat med annat på grillen.

Den här godisbiten tillhör egentligen förra veckan men jag glömde bort det, förstår inte riktigt hur! Men å andra sidan var det så gott så vi grillade det igen i torsdags (nej, sonen hjälpte inte till, han slarvade denna veckan).

Godisbit nr 2
Fungerande lösningar! Jag hittade ju som sagt katterna sittandes på bärnätet förra veckan så det funkar ju inte om jag vill ha trädgårdslandet i fred. De vattenfyllda PET-flaskorna välte hela tiden, det var klumpigt och fult. Så jag meckade runt lite med vad jag hade hemma och skapade med PET-flaskornas avklippta topp, vridkork, bambupinne och en vinkork en ny fungerande och nättare lösning. Högre upp, utan markkontakt.

Oj, så nöjd jag känner mig!


Katterna är lite mindre nöjda men de kommer säkert på en smart lösning de med snart.

Godisbit nr 3
Blomsterprakten nu i maj-juni! Titta bara på detta urvalet! Vilket ögongodis!

Trädet Tipuana tipu

Nerium oleander

Kärlekslila Agapanthus

Eldkrona Lantana

Himmelsöga Solanum rantonettii

Inte en susning, en låg buske med näpna ljust lila blommor

Trillingblomma Bougainvillea

Ros, den doftar helt otroligt!

Lejonsvans Leonotis Leonurus
Sorry, den blev lite felzoomad men
det är för varmt för att gå ut och ta ett nytt foto ...

14 kommentarer:

  1. Nr 1. Nej, inte när kött är bortvalt
    Nr 2. Den där är påhittigheten känner jag igen. Förstår att du är nöjd.
    Nr 3 Ögongodis är bara förnamnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod att du inte skulle falla för några hemligheter hos grisen. :)

      Och jo, du har en finurlig fru själv så jag förstår att du känner igen det.

      Radera
  2. Grillat är gott - och godast när det är fett med. Blir så mycket saftigare då :-)
    Pyssligt fixat med kattnätet! Ska dock bli kul att se katternas nästa drag... ;-)
    Himla fina lavendlar är det överallt! Säg bara till ifall dom blir FÖR stora och du behöver hjälp med beskärningen. Jag tror nog att Anders gärna ställer upp... :-D

    Ha en fin lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en stor lavendel på framsidan som behöver ansas. Men skulle jag be din Anders om hjälp så kommer den nog aldrig mer a behöva ansas. Tack ändå.

      Lite fett är bra för smakens och resultatet skulle men det kan bli för mycket. Det blev det i torsdags, jag skar inte bort så mycket som jag borde ha gjort. Nu vet jag det.

      Radera
  3. El secreto del cerdo har min lokala ICA - såklart! Djupfryst visserligen, men man kan ju inte få allt. Har inte testat än, då jag tyckte att köttet var i fetaste laget. Men nu tror jag nog att jag köper hem "secreton".

    Du är en riktig uppfinnarjocke - duktig tjej:-)

    Blommorna är sååååå fina. Gillar mest dom som inte finns här:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt om jag kan få dig till att prova på! Får du grilla på balkongen? Borde nog annars äve funka att grilla den i ugnen. Eller passa på när du nästa gång är i Benidorm!

      Japp, gillar att lösa grejer med det jag har!

      Annat än i specialövervintrande kruka så finns endast rosen i Sverige - mig veterligt. Alltså borde du gilla dem alla!

      Min favorit? Nerium, alla gånger! För mig medelhavsväxten nummer ett!

      Radera
  4. El secreto del cerdo har jag bara testat på spansk restaurang och som du skriver så är det gott men ganska fett. Tapasmodellen här passar mig bäst. (Har svårt att bryta ner fet mat.) Kan tänka mig att det blir bra när du själv grillar det.
    Uppfinningen med "kattskyddet i nätet" är ju perfekt. Kanske blir katterna även duschade när de kommer.
    Tack för de jättefina blommorna. Härligt att se och även här hemma har blommorna kommit i gång. Men den färgprakt du har hos dig i trädgården låter nog vänta på sig här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skär man bara bort det som sitter på ytan så blir det mycket bättre, en del grillas ju sedan så det blir ännu mindre. Men som sagt, inga större mängder för min mage heller, det gillar den inte.

      Nä, katterna får ingen dusch, de får tvätta sig själva. :)

      Det mesta av de där blomstren finns i parken intill aå alla kan njuta men rosen och trillingblomman är ifrån trädgården.

      Radera
  5. Så många vackra blommor att lyfta vilken dags om helst med :) och så sol på det! Härligt!
    Gillar ditt lördagsgodis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag blir glad bara jag ser fotona! Klickade för att se dem förstorade just nu och det är underbara färger naturen bjuder på.

      Radera
  6. Shit va smart lösning med PET-flaskorna! Tummen upp. :)
    Och "El secreto del cerdo" har jag aldrig ätit, inte ens hört talats om. Det måste jag se om jag hittar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det gillas!

      Hade aldrig hört talas om secreto heller förrän jag satt med en restaurangmeny i handen.

      Radera
  7. El secreto de cerdo undrar jag om jag har ätit...
    För mig låter det väldigt bekant.
    Vilken smart lösning. Det där har katterna något att bita i.....
    Vilka ljuvliga färger på blommorna🤗

    SvaraRadera
  8. El secreto de cerdo undrar jag om jag har ätit...
    För mig låter det väldigt bekant.
    Vilken smart lösning. Det där har katterna något att bita i.....
    Vilka ljuvliga färger på blommorna🤗

    SvaraRadera