onsdag 3 januari 2018

En dag i Málaga

Sonen hade fått en del julklappar och födelsedagspresenter som "presentkort", dvs titta ut en klocka och ny skrivbordsstol så betalar vi mm. Ja, inom rimliga gränser så klart. Så vi begav oss in till Málaga i dag.

Hade jag fått bestämma själv hade vi åkt några timmar senare så att vi kunnat få njuta av julbelysningen men nähäpp, jag blev nedröstad. Igen. Mitt på dagen blev det. Men det var njutbart det med eftersom det var strålande solsken och nästan 22 grader.


Men tänk så vackert detta hade varit i mörkret ....


Den stora granen. Och julkulorna där till höger. Det är en gigantisk klocka också där framför julkulorna, det satt ett gäng småungar under klockan.


Alltså kolla! Hur fint hade det inte varit i mörker!


Den som kände för det kunde även börja ladda upp inför den spanska påsken ...


Vi gick förbi en italiensk restaurang och jag hör åter igen den där kören från mina herrar: "åh ... pizza ...!" så det bestämdes att vi skulle äta pizza där. Mannen min tog sin vanliga calzone där skinkan var innanför men ost och tomatsås låg på toppen!  Sonen tog en Margherita och jag tog en A'Balsamica med skinka, ruccola, parmesan, körsbärstomater  samt balsamvinäger på det ... Supergott! En öl, en Fanta och en flaska med kolsyrat vatten beställde vi in och kvittot berättade att det kostade oss 11,37 € per person. Smart! OK, nu delade vi ju inte på någon nota men bra info om vi hade varit ett sådant sällskap.

Restaurangen heter Terra Mia och det stod folk på kö för att komma in! Och det var verkligen supergott!


På vägen tillbaka till parkeringen gick vi förbi ett bygge.


Intressant! De hade liksom grävt ut allt men sparat ramen!


Bara väggen kvar! Jag tycker det är otroligt fascinerande att de gör på detta sättet. Sparar den vackra exteriören!


Och visst är den vacker!

12 kommentarer:

  1. Håller med, julbelysning gör sig inget vidare i solljus med blå himmel och 22 grader, men det är ju ändå snart påsk så.......
    Gott att bryta av med en pizza så här efter helgmaten.
    Bygga och riva kan man oxå göra smakfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det är nog inte så långt kvar till påsk, va!

      Radera
  2. Vilka braiga julklappar! Kan ju inte bli fel då när sonen själv får välja och ni har en bra anledning att göra utflykter tillsammans :-)

    Jag gillar också det där tillvägagångssättet när dom renoverar vackra gamla byggnader. Blås ut allt men behåll fasaden. Då blir det ju helt nytt och fräscht samtidigt som det gamla bevaras :-)

    Tips: Gör som vi - stanna en natt på stället (om det finns billiga och bra hotell) så behöver man inte kompromissa om det är sol eller julbelysningen som ska få lysa upp där man går :-D Malaga verkar för övrigt ha minst lika mycket fin julbelysning som dom har i Murcia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo visst skulle man kunna stanna på hotell men det känns lite sådär när det liksom tar 15 min att köra ... Skulle ju kunna ha åkt fram och tillbaka också men det är det ju ingen som orkar.

      Radera
  3. Malaga är ju alltid värd att besöka och är jag i närheten blir det alltid ett besök där. Men jag förstår att du hellre åkt senare och sett den vackra julbelysningen och Malaga "by night". Kanske blir det ännu en tur dit och då kvällstid.
    Roligt att besöket blev lyckat och pizzan god.
    Önskar er fortsatt fina dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det skulle ju ha varit kul att se det ... Nu tror jag det är nedplockat. Eller kanske inte.

      Radera
  4. Du kan alltid trösta dig med att dina bilder på husskalen definitivt inte hade blivit lika bra om du tagit dom kvällstid. En klen tröst, jag vet. Julbelysningen hade varit suverän att se. Ni kunde ju ha stannat längre i Malaga också förståss;-)

    Komplimang till sonen! Han har samma "enkla" smak som jag vad gäller pizzor:-)

    Arbetsskadad som jag är fascineras jag också att det är möjligt att behålla ramen/skalet och bevara det, medan interiören blir supermodern. Det gjorde man förresten med franska ambassaden på Kommendörsgatan på Östermalm för ett antal år sedan. Det blev magnifikt!

    https://www.google.se/maps/uv?hl=en&pb=!1s0x465f9d44edd41671:0x7881e85f02e87264!2m22!2m2!1i80!2i80!3m1!2i20!16m16!1b1!2m2!1m1!1e1!2m2!1m1!1e3!2m2!1m1!1e5!2m2!1m1!1e4!2m2!1m1!1e6!3m1!7e115!4s/maps/place/franska%2Bambassaden%2Bi%2Bstockholm/@59.3387577,18.079168,3a,75y,9.11h,90t/data%3D*213m4*211e1*213m2*211s3-rK1u7AgmBckLTEcNrpvw*212e0*214m2*213m1*211s0x465f9d44edd41671:0x7881e85f02e87264!5sfranska+ambassaden+i+stockholm+-+Google+Search&imagekey=!1e2!2s3-rK1u7AgmBckLTEcNrpvw&sa=X&ved=0ahUKEwj8jYzukr_YAhWFLlAKHXDxBNsQpx8IiQEwCg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hade sonen fått välja hade han haft ananas på sin pizza och då hade du inte hållit med längre!

      Radera
  5. Håller med dig om att belysningen borde setts i mörker, den ser magnifik ut.
    Pizza kan, om den är bra, vara fantastiskt gott, din ser utsökt ut.
    Hittade ni några bra julklappar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi köpte faktiskt ingenting, bara lite te och kanderade nötter. Där i centrum är det liksom mest samma som i shoppingcentrumen, egentligen. Precis som i Stockholm eller vilken större stad som helst.

      Mmmmm pizza... Nu blev jag ju hungrig!

      Radera
  6. Det hade sett väldigt fint ut i mörker. Men tycker det ser fint ut även dagtid. Och det där med 22 grader och blå himmel lät lockande. :)

    Vilken smart nota dessutom. Med tanke på hur många som splittar notan idag så borde fler börja med det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte också att det var smart med notan!

      22 grader var då, sedan dess har det varit hemskt med 10-12 grader och regn om det tröstar! :D

      Radera