söndag 5 april 2015

Ett första dopp och bad

Mannen min påpekade igår att jag inte har skrivit något om det som faktiskt är bland det viktigaste i livet: sol, värme, bad...

Jag gör ju (ibland och motvilligt) som han säger så här kommer ett väderlägesinlägg.

Slutet av mars bjöd verkligen på ett strålande väder! Vi hade några dagar med närmare 28 grader, om jag minns rätt, och vi åkte lördagen den 30 mars ned till "vår" del av stranden tillsammans med alla andra som också tycker att det är deras del. Jisses, hur tjockt kommer det inte att bli här när väl turisterna kommer som en bufflehjord i flykt?

Men där på vår lilla strand hade vi premiär för de nya strandstolarna! Vi har bara köpt två (än) för sonen brukar inte vara så intresserad av att sitta stilla på en handduk utan är i vattnet eller strax intill och gräver i sanden. Så vi avvaktar lite och ser om behovet finns - de ska ju släpas på också!

Denna dag var det årets premiärbad i havet för sonen och mannen min. Eller bad och bad, dopp är nog ett mer korrekt ordval. Jag hann knappt ta kort!

Själv nöjde jag mig med att plocka vackra stenar och snäckor. Skopade upp sand också att hälla i skålen runt sonens två kaktusar.

I måndags var vi uppe och kollade poolläget, den tömdes ju pga reparation när vi var där sist. Den hade dock stort behov av rengöring och höll nu på att fyllas men än var det långt kvar! Vet hur lång tid det tar att fylla en 12 m3-pool med vattenslang och den här är ju några gånger större... Vi roade oss dock med att se slangen som slingrade sig likt en orm på botten.


Dagen efter fick det vara nog, det var varmt och tjatigt så sonen och jag gick upp till poolen med badkläder, boll och handdukar, vi tänkte att det fanns väl i alla fall lite vatten att plaska runt i. Vi blev glatt överraskade för poolen var nu full med vatten och det var rengjort! Flera barn var i och lekte medan de åt det vuxnare hållet låg på solstolarna och njöt av tillvaron.

Sonen hoppade glatt i med sin boll och efter ett tag segade jag mig ned i vattnet också. Det var faktiskt riktigt skönt och vi roade oss en stund med att "volleybolla" lite.

Nu de senaste dagarna har temperaturen masat sig upp till knappa 20 grader så varken pool eller hav har lockat, det har dock varit skönt att sitta på terrassen och läsa för solen värmen även om luften är kall. Men när det blir några grader mer, då står vi beredda med handdukarna och det vanliga tjafset: pool (sonen) eller hav (mannen min)?

Vilka bekymmer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar