måndag 6 juli 2015

Lyckans hus

Det är verkligen lätt att tappa räkningen! Det är redan på dagen
två veckor sedan som vi flyttade från radhuset till det fristående huset. Och jag har ju lovat berätta mer om huset!

Det är ett sött litet fristående hus i Arroyo de la Miel, huset heter Casa Feliz. Hur det ska översättas vet jag inte riktigt: Lyckliga huset, Lyckans hus, Lyckligt hus? Är det förresten de boende eller huset som ska vara lyckligt? Antar att det gäller både hus och människor.

I alla fall så är vi lyckliga över huset! Det är tre sovrum (varav det minsta används som mannen mins kontor), ett stort vardagsrum med braskassett (det kommer bli underbart i vinter) och intilliggande matsal med stora öppningsbara dörrar. Två badrum och en gästtoalett. Tre stora garderober samt ett lite udda utrymme mellan stora sovrummet och toaletten som jag använder som mitt kontor. Det är ett genomgångsrum med fönster ut mot trädgården.

Trädgården! Ja, jag har äntligen en egen trädgård! Med ett stort citronträd, granatäppelbuskar, hibiskusar, bougainvillea och jasmin samt annat fagert. Och en gräsmatta! Nåja, just nu är det en ogräsmatta men jag har sedan flytten och i värmen ryckt ogrässtrå för ogrässtrå på de ca 40 kvm, jag har bara en halv kvadrat kvar nu! Mellan ogräset finns det faktiskt tre olika sorters gräs och en stund med vattenspridaren då och då har gjort att det tagit sig riktigt bra. Fläckvis. Så nästa moment är att "tuva om" det. Och skapa plats för ett litet trädgårdsland! Måste skaffa en spade...

Så klart finna här ett kök också. Med ett skafferi! Och massor med skåp! Det stod i annonsen att köket är fullt utrustat men än så länge är det jag som leker diskmaskin. Tror dock att detta köket är det bästa jag har haft - trots en pytteliten kyl, en icke fungerande ugn och avsaknad av diskmaskin (ska skaffa en). Jag har i stället en lååång bänkyta!

Från köket stiger man ut på en uteplats och där intill ligger poolen! Det är en väldigt liten pool och vi vacklar mellan att kalla den för pool och spabad. Ca 3 m bred och ungefär det dubbla lång, 1.40 djup. Men det räcker! Det är perfekt!

Det finns även ett uthus med en dusch och där står tvättmaskinen, det är ett perfekt utrymme att förvara badleksaker och solstolar på. Och annat. Behöver man mer förvaringsutrymme så finns det även ett garage med plats för ca 1,5 bil. En vanlig bil och en Mini?

Utsikt då? Visst finns den där! Mot det alltid så närvarande Medelhavet, över Arroyo de la Miel, mot Benalmádena Pueblo och mot bergen bakom oss. Så vackert så!

Det är ett jättesött hus. Som någon sa: ett litet hus till en liten familj.


3 kommentarer:

  1. Härligt för er med en egen pool! Vi har liknande mått på vår pool. Den ger ljuvliga upplevelser under hela sommaren/Jan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, det är verkligen underbart att kunna plaska när man själv vill, inte bara när hela familjen vill.

      Radera
  2. Låter helt underbart! Grattis till huset!!!

    SvaraRadera