söndag 23 april 2017

Skyltsöndag nr 57 - Fitness

En väninna fick för sig att hon skulle gå ned i vikt och började som så många andra att träna på ett gym, gå på "power walks" och röra sig mer. Dessutom tittade hon närmare på vad hon stoppade i sig och började följa en diet. Nu jäklars!

Det har gått jättebra för henne, hon har verkligen varit duktig! Kanske är det också för att hon hade satt upp ett mål: hon skulle vara med i en Miss Fitness-tävling nu under våren.


Den tävlingen var i dag.

Jag ska inte sticka under stol med att detta är för mig en helt främmande värld och något jag inte riktigt gillar. Att forma sin kropp bara för att forma den. Att skylta så med sin kropp. Hade för ett tag sedan en diskussion med en man som håller på och "gymmar":
- Tycker du ens det är snyggt? När de inte ens kan få ned armarna? frågade jag fast på engelska.
- Oh, but I see all the effort they put into this, into shaping their body! And that's what I appreciate! svarade han.

Njae... köper inte det. Inte när man ser ut att sakna hud, alla muskler syns igenom (som på affischen ovan).

Hur som helst, väninnan skulle vara med så då lovade vi så klart att vi skulle vara med att hejja på henne. Kunde ju vara lite intressant att se det hela också men nu fick ju mannen min ryggskott så tyvärr fick vi backa ur. Jag lovade dock att köra väninnans familj dit för annars gick det inte ihop logistiskt för henne.

Väninnan hade sagt att det skulle vara i sporthallen i Torremolinos, det var alltså i samma hall som sonen tränade judo. Perfekt, inga problem.

Men när jag i förmiddags lämnade av hennes familj vid entrén så var det något som var fel, det var liksom inte rätt slags människor, skyltningen var liksom fel. Jaja, tänkte jag och åkte hemåt. Efter någon minut ringde mobiltelefon och nej, det var inte där.
- Kan det vara i hörsalen där intill då? frågade jag dottern som ringde. Kolla där på skylten!

Jag hade stannat bilen alldeles intill när mobilen ringde så jag såg hörsalen och njae ... det var lite fel skyltning av människor där med. Mycket folk men "fel" folk. Det var liksom inga platta magar och uppuffade muskler, bara vanliga människor där det inte var fråga om sex-pack på magen utan 12- och 18-pack med skyddande omslag kvar. Så jag plockade upp familjen i bilen igen och vi kom fram till att det var i Palacio de Congresos i Torremolinos och dit rejsade vi. Tur att det på söndagar oftast är mindre trafik! Och att det inte var så långt bort.

Och där! Vid entrén där vid kongresspalatset stod två uppuffade män (och puffade på cigaretter), det om något skyltade om att nu vi var på rätt plats!

Trist att vi inte kunde hejja på men jag ser nu att det skulle kosta oss 15 €/person att se alla kroppar som skyltade om "all the effort". 45 € insparade! Så ingen ond rygg som inte har något gott med sig! (Lätt för mig att säga, det är inte jag som har ont.)

Så hur gick det då för väninnan? Hon kom på andra plats i sin klass! Verkligen jätteroligt för henne! Och hon är bra mycket snyggare än donnorna på den där affischen ovan.

~ ☺ ~

Detta var ytterligare ett avsnitt i genren Fritt Tolkad Skyltsöndag!

~ ☺ ~

Vill du se fler skyltningar kan du klicka på etikett Skyltsöndag här i bloggen. Glöm inte bort att kika in på förvaltaren BP's Skyltsöndag! Här är alla medverkare.

18 kommentarer:

  1. Måste ge en eloge till väninnan och hennes snygga jobb med att lyckas så bra!

    I övrigt är jag inte så förtjust i dessa deffade (heter det ens så?) kroppar som mest ser märkliga ut. Som dom där affischerna man hade i skolan som visade musklerna i kroppen när dom tagit bort huden...

    Hoppas att ryggontet har gett med sig. Fast då har du å andra sidan inget att skylla på nästa gång ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst! Precis som skolplanscherna med muskulaturen!

      Och hon var jätteduktig! Skulle gärna vilja visa ett foto men då frångår jag ju min bloggprincip så det går ju inte.

      Ryggontet har inte gett med sig, det är fortfarande en massa hantlangande för mig men det kanske är liiiite bättre.

      Radera
  2. Oj det var inte dåligt av henne. Jag försöker också gå ner bara lite men inte ens det lyckas jag med så ett grattis till väninnan din.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte att det var så mycket hon behövde gå ned egentligen. Det är väl det där med målsättningar och motivation som är A och O i allt man gör.

      Radera
  3. Det är imponerande med folk som verkligen tränar sina kroppar. Personligen uppskattar jag väl mer muskler som kan användas än muskler som bara är till för att se stora ut... ;) För egen del skulle jag behöva komma igång med lite träning igen, även om ambitionen är på en heeelt annan nivå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle väl också behöva komma igång med träning men definitivt inte för att gå ned i vikt.

      Radera
  4. Vilken härlig text till den skylten. Håller med dig på alla punkter vad gäller bodybuilding. Å tänk hur dessa kroppar kommer att se ut om sisådär 20-40 år. OMG säger jag bara.
    Klart det är kul för väninnan att komma på andra plats! Å hoppas nu att hon håller vikten framöver också.
    Tusen tack för en väldigt talande skylt, en rolig historia och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också undrat över detta med hur de ser ut när de lägger av. För många ersätts mot muskelmassan mot fett, tyvärr. Vad är vinningen då? Glansdagarna?

      Däremot avundas jag kanske lite de som orkar hålla på att motionera.

      Jodå, väninnan har tydligen fått lite blodad tand för hon ska tävla igen!

      Radera
  5. Kul story och rolig skyltning. Och grattis till din väninna men denna typ av kroppsträning är inte min grej direkt. Att träna lite till husbehov gillar jag och det för att jag mår bättre och muskler och styrka har jag kvar sedan all träning inom olika idrotter i ungdomen. Men eftersom detta är en "bedömningssport" med domare så had enog inte ert hejande hjälpt så mycket. Och du sparade ju en del pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejjandet hade väl inte hjälpt henne på det sättet annat än att hjälpa till med självförtroendet och därmed glänsa lite extra på scen. Misstänker att scennärvaro är en hel del i tävlandet.

      Radera
  6. Håller med dig, kan inte för mitt liv tycka att det blir snyggt när det blir för mycket muskler på konstiga ställen. Förstår att de lägger ner massor av tid och energi och att det i sig är beundransvärt.
    Som med allt annat, lagom är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lagom brukar vara bäst men å andra sidan så om alla vore lagom så skulle man ju inte ha något att reagera på eller förfasa sig över.

      Vad trist det vore!

      Radera
  7. Jag är inte heller speciellt fascinerad av dessa muskelbyggare, däremot måste jag säga att din kompis måste ha gjort ett jättejobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon var jätteduktig! Eller är, menar jag.

      Radera
  8. Som väl är så finns det andra sätt att "forma" sin kropp. Själv behöver jag inte ens tänka i dessa termer då min lekamen bestämt sig för att leva ett helt eget liv, oberoende av vad jag tycker och önskar.

    Strongt av din väninna dock. Nu förtäljer ju inte historien hur många deltagare det var i henne klass, men en pallplats är en pallplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, jag tänkte också så och jag vet inte hur många det var som deltog i den klassen hon ställde upp i! Men jag tror nog att det var fler än två eller tre i alla fall.

      Radera
  9. Duktigt jobbat av din väninna!! Jag har även en väninna som ställde upp i en fitnesstävling i Sverige på Påskafton. Efter att ha tränat rätt och ätit rätt så kom hon på femte plats=) Det gäller ha bra disciplin! Det kan jag inte påstå att jag har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte jag heller! Och när jag ser bilderna så vill jag inte ha det heller, inte den typen av disciplin i alla fall.

      Radera