torsdag 6 juli 2017

Får jag presentera: Väderstationen WH 3000

Den nya väderstationen vi beställde kom till slut senare på tisdagskvällen i förra veckan, ett dygn försenad. På en gång monterades utomhusenheten upp och kontakten sattes i väggen till inomhusenheten. Nu skulle här visas temperaturer inne och ute, vindar, regn, solstyrka, UV och allt på LED-displayen och så skulle datainformationen även skickas till Weather Underground för hela världen att se i det nätverk som utgörs av andra väderstationer och sensorer runtomkring oss utspritt över stora delar av världen.

Vindriktningsmätare till vänster
Regnmätare är den vita i mitten.
Vindstyrka till höger.
UV- och ljussensor sitter ovanpå, utom synhåll.


Det var ju bara det där då med att väderstationen behöver kontakt med wifi-routern och nä, den ville inte. Inte alls. Inte det minsta. Mellan utomhusenhet och den inne var det inga problem. Det var bara det där med att skicka informationen vidare, det som var en stor del av det roliga med just denna väderstation.

Mannen min grejjade och donade, provade och fixade, var i kontakt med leverantören, blev surare och surare. Ingen direkt hjälp fick vi av Froggit heller, inte annat än detta: skicka tillbaka.

Amen alltså! Igen!?

Jag kommer inte ihåg alla turer och alla varianter men av någon outgrundlig anledning flyttade till slut mannen min på inomhusenheten ca 40 cm åt höger och häpp! Kontakt!


Äntligen!

Så vad visar då denna väderstation? En hel del:
  • Klocka och datum
  • Temperatur inne och ute
  • Luftfuktighet inne och ute
  • Lufttryck
  • UV
  • Ljusstyrka
  • Vindhastighet och -riktning
  • Regn
På detta visar den då MIN och MAX samt historiken i dag, senaste veckan, senaste månaden ...En väldig massa! Och jag har säkert glömt något.

Kalibrering - den måste stå rakt och jo, detta foto taget med mobilens
selfieläge uppe över våra huvuden visar att den står helt OK,
den lilla pricken är inne i den röda cirkeln, nästan helt centrerat.

Så nu så! Från 1 juli har vi börjat samla data! Här på bloggen till exempel sitter det uppe i högra hörnet en liten "grej" som visar det aktuella vädret, uppdateras med några minuter emellan. Den är lite svår att se information på just nu, vi ska ta tag i den biten. Någon gång. Snart, hoppas jag.

Lite intressant är det att se den data som nu samlas in, som till exempel denna grafen:


Vad hände den 2 juli kl 10:24? Varför dök plötsligt den uppåtgående kurvan på både solljus och UV? Mannen mins teori är att det kom en duva och satte sig på solsensorn.

Ja, vad ska man säga? Vattenspridare, duvor ...

15 kommentarer:

  1. Haha! Spännande att följa detta nu då. Och vad var det nån sa? Strindberg kanske?
    "Endast en dåre håller sitt väder"
    :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sägs att det står i bibeln ... Men den gav jag upp på så jag kan inte konfirmera det - även om jag är konfirmerad.

      Radera
  2. Vad spännande! Och fint att ni lyckats få väderstationen att fungera. Mycket är det ju som ska stämma och det tekniska är inte så enkelt.
    Det ska bli roligt att följa det hela-
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja lite spännande är det alltid när man får en ny manick att fungera.

      Radera
  3. Hahaha!!! Vad är det för fel på en vanlig väderapp på mobilen som mera eller mindre visar precis samma sak;-) Å det jag är mest intresserad av är ju temperaturen och soltimmarna. Resten struntar jag i. Men så bor jag ju i Sverige förstås...

    PS. Kul dock att teknikern i familjen fick väderstationen att funka:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel på den alls, BP! Eftersom det är väderstationer som vår, dvs uppsatta av privatpersoner och företag runt om i världen - som troligen ger din app korrekt data för dig att njuta av! :)

      Radera
  4. Ibland är 40 kontaktskapande cm vad som behövs. Hoppas nu bara att manicken inte söker nya kontakter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 40 cm är ju det man ska räkna för varje kuvert vid en dukning samt sömsmån på ca 15 cm på vardera sida. Men jag antar att om man vill ha när kontakt så funkar 40 cm ...

      Radera
  5. Ja, dessa fåglar och vattenspridare kan vara boven i dramat till att kurvan visar detsamma på UV strålar och solljus. Vilken insikt ni kommer att ha hur väder och vind är och har varit. Finns det information om hur vädret ska bli i dagarna framöver.....Värsta meteorologerna....Detta är en leksak för min man hör jag. Jag förstår inte vad det är med våra män som älskar väderstationer:D
    Väder och vind är en bra inledning på en vänlighetsfras, inte sant:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite intressant att se hur det hänger ihop, mannen min förklarar men det mesta fastnar inte så klart. Haha!

      Radera
  6. Många olika sätt att hålla koll på vädret finns det. Vi har också någon slags "väderstation i miniatyr" efter att jag fick backning då jag ville köpa en "vanlig hederlig termometer". Jag har förstått att de är rätt ute numer...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hederliga termometern finns nog bara i munnen och i kylskåpet numer ...

      Radera
  7. Galen som jag är i att se ansikten i saker över allt kan jag ju inte missa figuren som står lång och stolt med saker i händerna i din första bild ;)
    Men vilken station - fattas bara att den kunde stryka och vika tvätt också, då hade jag skaffat en ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nu ser jag det också!!!

      Stryka ...? Nä, det gör jag bara när jag syr. Vika tvätt är inte heller en favoritsysselsättning vilket bäddsoffan bakom mig vittnar om. "Extragarderoben" kallar mannen min soffan för.

      Radera
  8. Hej alla här, en bra stavningskastare som hjälper mig att få tillbaka min man är här för ditt meddelande !!!
    Mitt namn är fru Jessica Butler från Storbritannien, min man lämnade hem i 3 och ett halvt år till Dubai för en semester, han menade en ung dam där och han var förtrollad av den damen alla för att hon var rik, min man vägrar att komma Hemma igen med de 2 barnen som han lämnade, grät jag hela dagen och letade efter hjälp. Jag läste en tidning när jag snubblar på en sida med titeln DR ISIKOLO (isikolosolutionhome@gmail.com) stavningskanalen .. Jag kontaktade honom för att hjälpa mig att få tillbaka min man till mig och han ber mig att inte oroa mig för att hans gudar Kommer att kämpa för mig .. han berättade för mig om midnatt när alla andar är vakna kommer han att kasta stavningen för att återförena mig och min man tillsammans och han gjorde det på mindre än 24 timmar som jag använder för att kontakta den här profeten min man kom Tillbaka till mig och började kasta tårar för att återförena att jag skulle förlåta honom, jag är så glad för vad den här stora stavningskastaren gjorde för mig och min man. Du kan också räkna med DR ISKOLO om något problem du kan tänka på som:
    1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    2) Avbryt ditt äktenskap eller förhållande från att bryta isär.
    3) Du vill bli befordrad på ditt kontor.
    4) Cure för för tidig utlösning
    5) Om du vill ha ett barn.
    6) Du vill vara rik.
    7) Du vill knyta din man / fru för att vara din för evigt.
    8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    9) Cure för herps
    10) botemedel mot hiv
    11) Cure for Cancer
    Vilken typ av svår situation du kan tycka om att han kan lösa det, så många människor har bevittnat hans underverk. Han är väldigt snäll och bra, kontakta honom var som helst i världen på isikolosolutionhome@gmail.com eller ring eller whatsapp honom sin direkta linje + 2348133261196

    SvaraRadera